CorporatieGids Magazine
SEPTEMBER 2021 I 45 44 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Competenties in de scrumteams “Bij het samenstellen van de scrumteams hebben we gekeken naar welke competenties we hierin nodig hadden. Niet alle competenties hadden we zelf in huis. Om bijvoorbeeld de kennis van nieuwe applicaties en een integratieplatform van buiten naar binnen te halen, hebben we een consultant van HC&H Consultants ingehuurd. Hij is onderdeel van onze scrumteams en helpt de teams met zijn kennis en pragmatische insteek om IT echt faciliterend te laten zijn voor de business. De toegevoegde waarde van deze kennis is van groot belang en dus een mooi voorbeeld van een scrumsamenwerking met een externe partner.” Concrete resultaten Terugblikkend noemt Janneke een van de leukste aspecten van de nieuwe werkwijze het moment dat elke twee weken de behaalde resultaten gedeeld worden in de reviews. “Je zag in de eerste maanden dat we echt in een opstartfase zaten. Er was veel onderzoek naar hoe processen gingen zodat we beslissingen konden nemen op basis van feiten. De laatste maanden zijn we echt aan het verbeteren geslagen waardoor het harde werk concreet resultaat wordt. Zo worden de eerste aannemers binnenkort gekoppeld aan de systemen waardoor de status gedeeld kan worden, is onze nieuwe app in verschillende complexen live en kunnen ook de zakelijke huurders online een reparatieverzoek melden en daarvan de status volgen. De verandering begint hierdoor nu echt tastbaar te worden. Dit geeft de teams, maar ook zeker de gehele organisatie energie.” Waarde blijven leveren Deze energie ziet Woonzorg Nederland terug in hoe andere medewerkers reageren op de resultaten, sluit Hester af. “Je merkt al dat anderen in de organisatie ‘hun’ knelpunten ook op deze manier willen oplossen. Dat laat zien dat de werkwijze zich als een olievlek verspreidt binnen de organisatie. De komende periode bouwen we deze werkwijze geleidelijk aan verder uit. We zijn klein begonnen om de nieuwe manier van werken uit te proberen. Nu we de smaak te pakken hebben, willen we kijken hoe we dit breder kunnen toepassen. We hopen het zo elke dag weer beter te doen zodat we onze ambities kunnen waarmaken. Het leveren van de juiste waarde aan huurders blijft daarbij het uitgangspunt.” De nieuwe werkwijze verspreidt zich als een olievlek binnen de organisatie. Foto’s: Murk Feitsma
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=