CorporatieGids Magazine
SEPTEMBER 2021 I 21 20 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Foto’s: Bas Duijs daarbij ondersteund via koppelingen, waardoor we met behoud van regie de taken kunnen neerleggen bij onze partners. Vroeger zagen we namelijk dat ons KCC werd overbelast. Huurders konden op piekmomenten ons niet bereiken of niet direct een afspraak maken, ook omdat we geen inzicht hadden in de agenda van onze partners. De lange doorlooptijd leidde tot ontevredenheid. Nu doen we dat veel efficiënter en kunnen we onze huurders sneller helpen.” Eigenaarschap Op de vraag wat ketensamenwerking vraagt van de Woon- partners-medewerkers, zegt Lesia: “Het belangrijkste is dat je eigenaarschap creëert binnen de organisatie. Medewerkers moeten zich verantwoordelijk voelen voor het proces en de resultaten. Daar hebben we trainingen op toegespitst. Wat je ziet, is dat sommige medewerkers enorm betrokken zijn, maar soms nog wat blijven hangen in oude tradities en gewoonten. Bij alles wat we doen moet de huurder en de optimale dienstverlening centraal staan. Uiteindelijk moet door het eigenaarschap te creëren het hoofddoel op één komen te staan: de beste dienstverlening leveren voor de huurder.” Tevredenheid Bij verduurzaming en planmatig onderhoud – de ‘oudste’ ketensamenwerkingsprocessen – ziet Woonpartners al hogere tevredenheid onder huurders, reflecteert Lesia. “We hebben ons organisatie als doel gesteld minimaal een 8 te scoren voor huurderstevredenheid. Bij de processen waar ketensamenwerking steeds meer ingeburgerd zit, zien we dat inmiddels terug. Bij dagelijks onderhoud zijn we nog niet zo ver, maar daar hopen we met de invoering van ketensamenwerking snel te kunnen komen.” Elkaar beter maken Zodra die gemiddelde 8 is gescoord, gaat Woonpartners echter niet achterover leunen, sluit Ger af: “We willen met onze partners blijven kijken naar instrumenten om elkaar beter te maken. Dus meten en kijken we hoe het proces beter kan. Daarbij willen we elkaar controleren; wij hen, maar ook vice versa. Zo houd je elkaar scherp. Daarnaast willen we de komende periode onze vastgoeddata verder optimaliseren en de gegevens meer inzetten in het onderhoudsproces, zodat deze data meerwaarde creëert voor onze huurders.” Door een nauwe samenwerking aan te gaan met partners, haal je innovatie binnen.
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=