CorporatieGids Magazine
SEPTEMBER 2021 I 15 14 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Foto: Bas Duijs Column Menselijke maat “Is de minister met ons van mening dat hier geen enkele sprake is van menselijke maat?” Met deze suggestieve vraag maken twee Tweede Kamerleden aan de minister, maar misschien meer nog aan hun (potentiële) achterban – via de pers en sociale media – duidelijk hoe diep verontwaardigd zij zijn over het besluit van een woningcorporatie om twee zusjes van 18 en 19 niet hun ouderlijk huis te laten huren na het overlijden van hun moeder, maar hen een passender woning aan te bieden. De krant helpt mee en kopt: “Zusjes komen op straat na overlijden moeder.” Het is niet waar, maar dat doet er al niet meer toe. Er is geen ruimte, noch bij onze volksvertegenwoordigers, noch bij de krant of een deel van het publiek, voor echte vragen of voor het besef dat de corporatie wellicht geen keus had; door de stringente regels voor huurtoeslag bijvoorbeeld. Politiek gedreven kritiek en commotie? Zeer zeker. En waar dat toe kan leiden, hebben we inmiddels bij onze collega’s gezien. Natuurlijk was dat niet de bedoeling en werd onmiddellijk verontwaardigd via dezelfde sociale media bekendgemaakt hoe “schandalig” de aanval op de corporatie wordt gevonden. Toch weten wij allemaal en houden wij er rekening mee dat dit geen incident was. De wooncrisis is groot. Veel mensen zijn slachtoffer van het gebrek aan betaalbare woningen. Dit gegeven, de impact van sociale media gekoppeld aan politici en anderen met scoringsdrang en de toename van verbale en fysieke agressie die wij al langer ervaren als huurders of woningzoekenden niet krijgen wat ze vragen, zullen vaker tot incidenten leiden waarbij naar corporaties wordt gewezen als schuldigen en dus mikpunt zijn van verontwaardiging. In hoeverre zijn wij als sector hierop voorbereid en hebben we een adequaat antwoord op deze ontwikkelingen? Het is niet meer voldoende om ons werk naar eer en geweten en met passie te doen én onze medewerkers jaarlijks een agressietraining aan te bieden. We moeten ook in staat zijn om de logica van ons handelen en onze besluiten over te brengen; vooral op de mensen waar we het voor doen. Communicatie bestemd en gemaakt voor de menselijke maat. Zullen we het daar eens over hebben met elkaar? Monique Brewster is directeur-bestuurder bij woningcorporatie Woonforte in Alphen aan den Rijn
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=