CorporatieGids Magazine
JUNI 2021 I 71 70 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Om de dienstverlening richting huurders zo goed mogelijk te laten zijn én te kunnen sturen op vastgoed, is goede datakwaliteit essentieel. Woningcorporatie Thuisvester uit Oosterhout is de afgelopen jaren aan de slag gegaan met het verbeteren van de datakwaliteit. Hoe halen de Brabanders meer uit hun data nu en in de toekomst? CorporatieGids Magazine sprak daarover met Programmamanager Kwaliteit Jean-Paul Oudenaarden, Woningcartotheek Beheerder Conny Dirven-Oomen en Opzichter Dagelijks Onderhoud Corné van Dongen. Thuisvester: Kunnen beschikken over data van goede kwaliteit is geen illusie, begint Jean-Paul het gesprek. “Maar dat vraagt wel om inzet en bepaalde competenties op plekken in de organisatie. Daarnaast zijn en worden de digitale vaardigheden van medewerkers steeds belangrijker, aangezien zij degene zijn die met data omgaan en het bewerken. Aan de andere kant hoeft absoluut niet alle data 100 procent te zijn. Het heeft ons erg geholpen om altijd vanuit onze drie kerndata– klantdata, vastgoeddata en contractdata – tabellen te redeneren. Heel zwartwit: zolang deze aanwezig zijn, kunnen we onze primaire processen uitvoeren. De andere gegevens komen dan later wel.” Fundament voor de bedrijfsvoering Thuisvester is in 2019 begonnen met het datakwaliteitstraject. “Eigenlijk begon het vanuit een ICT-probleem,” blikt Corné terug. “Het systeem waarin we voorheen onze woningplatte- gronden beheerden, werd al jaren niet meer ondersteund. Dat werd steeds nijpender, je wilt als corporatie immers je plattegronden en onderliggende data niet kwijtraken.” De corporatie besloot daarom te zoeken naar een nieuwe leverancier om deze gegevens te kunnen behouden. Conny: “Tegelijkertijd zijn we vanaf begin 2019 wel programmatisch aan datakwaliteit gaan werken omdat het een belangrijk Laat data geen losstaand product zijn, maar onderdeel van processen Corné van Dongen (links), Conny Dirven-Oomen (midden) en Jean-Paul Oudenaarden (rechts)
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=