CorporatieGids Magazine
MAART 2021 I 31 30 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Een duidelijke communicatie en voldoende informatie op het juiste moment in het proces hoort daarbij. En ja, het klopt dat we elke keer weer woningzoekenden moeten teleurstellen. We bemiddelen gemiddeld 10.000 woningen per jaar en bijna alles gaat ‘automatisch’. Naast een betrouwbaar systeem vraagt het ook om alertheid van medewerkers als er iets niet goed gaat.” Scherp en toekomstgericht De schaarste op de woningmarkt ontslaat Maaskoepel en haar IT-partner Embrace niet om scherp en toekomstgericht te blijven, vindt Annemarieke. “Ondanks de schaarste, noemen we het nog steeds bemiddeling. Een woning, een dak boven je hoofd, is een primaire behoefte van mensen. Het bemiddelen doen we dan ook met oog voor de klant. Samen met onze IT-partner denken we hier goed over na. Welke ‘reis’ maakt de klant op zoek naar een woning en hoe kunnen we daar met ons systeem op inspelen? Wat wil de klant, ook al heeft die een beperkte keuze? Hoe kan de data die we uit het systeem kunnen halen het zoekproces van de woningzoekende faciliteren? En dat niet alleen. We willen ook het verhuurproces van de woningcorporaties zo efficiënt en effectief mogelijk maken. Het is fijn om zaken te doen met een partner die dat als uitdaging ziet en daar eigen kennis en kunde aan toevoegt. Het vraagt ook om wendbaarheid, zowel van onszelf als van onze IT-partner. De techniek verandert snel, evenals regel- geving. Wat we nu digitaal allemaal kunnen, daar hadden we een paar jaar geleden nog nauwelijks weet van. Je moet er dus van op aan kunnen dat je bemiddelingssysteem technisch gezien up to date is en blijft.” Samen meer Nogmaals, up-to-date blijven zegt ook alles over onszelf, benadrukt Annemarieke: “We geloven dat je samen meer kan dan alleen. Dat je samen ook meer weet dan alleen. En dat het product maar ook wij daar beter van worden. Als Maaskoepel willen we Samen Merkbaar Meerwaarde toevoegen. Dit vragen we van onszelf, maar ook van het systeem.” Kennispartner Naast een praktische woonruimtebemiddelaar voor haar leden, zit Maaskoepel als kennispartner aan tafel met de regiogemeenten, de provincie en het Rijk om de regionale woningmarkt en haar opgaven te bespreken. “Met onze data leveren we een bijdrage aan het gesprek hierover,” zegt Annemarieke daarover. “Onze regio heeft een grote volks- huisvestelijke opgave en de corporaties hebben niet voldoende middelen om te kunnen bijdragen aan die opgave. Een manier om de druk op de woningmarkt op te lossen, is het toevoegen van woningen. Met woonruimtebemiddeling kunnen we de schaarste zo rechtvaardig mogelijk verdelen. Door meer woningen toe te voegen kan het aanbod vergroot worden. Belangrijk daarbij is dat met die nieuwbouw de doorstroming wordt bevorderd: welk woningtype levert de langste verhuis- keten op. En, om het nog wat ‘ingewikkelder’ te maken, als Maaskoepel willen we ook een bijdrage leveren aan een inclusieve regio en wijken in balans. Dus meer sociale woningbouw in gemeenten en wijken waar nu nog weinig sociale woningbouw is en meer duurdere koopwoningen bouwen om elders de balans aan te brengen.” Landelijk bemiddelingssysteem Maaskoepel zit ook in de kopgroep die nadenkt over een landelijk woonruimtebemiddelingssysteem. Op de vraag welk probleem dat oplost, zegt Annemarieke: “Het is duidelijker voor de woningzoekende. Woningmarktgebieden hebben vaak kunstmatige grenzen. Iemand die aan de rand van zo’n regio woont kan van oudsher wel veel meer affiniteit hebben met de naastgelegen regio. Bij het zoeken naar een woning kijkt hij niet naar dit soort grenzen. Maar voor het zoeken naar een woning moet hij zich in twee regio’s inschrijven, twee keer betalen, krijgt te maken met verschillende regels en meer. Zo’n woningzoekende snapt daar niks van. Eén landelijk bemiddelingssysteem kan hiervoor een oplossing zijn, het kan ervoor zorgen dat deze woningzoekende passender woont qua plek, woningtype en prijs.” Open en transparant Landelijk of regionaal, het blijft bemiddelen in een schaarstegoed, vat Stella samen. “Het gaat erom dat je het open en transparant doet. Woningzoekenden verhuizen vaak binnen een gemeente of regio, maar het kan woning- zoekenden de mogelijkheid geven om toch weer terug te verhuizen naar de plek waar ze zijn opgegroeid. Of naar een plek waar ze zich thuis voelen. Uiteindelijk moeten er meer woningen gebouwd worden die zorgen voor een zo lang mogelijke verhuisketen. Zorg daarbij ook voor voldoende variatie in woningtype. Dé woningzoekende bestaat immers niet. Dus zorg voor aanbod dat aansluit bij de woonwensen.” Foto’s: Jan van der Ploeg en Freepik
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=