CorporatieGids Magazine
MAART 2021 I 29 28 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE markt dergelijk maatwerk niet onnodig complex is, zegt Stella: “We vinden dat verschillende soorten woningzoekenden een kans mogen maken op een woning. Niet alleen woning- zoekenden die zich al lang geleden ingeschreven hebben. Ook spoedzoekers mogen een kans maken. Het is niet altijd mogelijk om alles in het leven al van tevoren te weten en daarop te anticiperen. Wij begrijpen dat en hebben dat – geredeneerd vanuit de klant, de al dan niet urgent woning- zoekende – vertaald naar de verschillende zoekmodellen. Binnen ons systeem, easyMatch van Embrace, is dat goed geregeld. De enige keuze die de corporatie moet maken is een bewuste keuze voor het bemiddelingsmodel. Het systeem regelt de rest.” Emotioneel proces Het zoeken van een woning is voor een woningzoekende een emotioneel proces. Helaas moet een groot deel van de woningzoekenden in die zoektocht teleurgesteld worden. Toch wordt veel uitvoering aan het IT-systeem toevertrouwd. “Het systeem ondersteunt het proces en moet dit transparant en duidelijk doen,” beaamt Stella. “Uiteraard vraagt dit aan de voorkant om duidelijke communicatie op onze website, in onze brieven en in al onze communicatie. We voeren continu klanttevredenheidsonderzoek uit onder de woning- zoekenden die contact met ons zoeken. De maandelijkse rapportage analyseren we op mogelijke verbeteringen in onze communicatie. Het is belangrijk dat de woningzoekende zoveel mogelijk zelf zijn weg kan vinden op de website. Annemarieke is sinds viereneenhalf jaar directeur van Maaskoepel. De Rotterdamse organisatie verzorgt voor haar leden – tweeëntwintig Zuid-Hollandse woningcorporaties – verschillende uitvoerende diensten, waaronder woonruimte- bemiddeling via WoonnetRijnmond. “De afgelopen jaren merken we dat ook in de regio Rotterdam de druk op de woningmarkt steeds meer toeneemt,” zegt Annemarieke. “De afgelopen decennia was er sprake van een overschot aan sociale huurwoningen. Daardoor mocht de totale voorraad krimpen met alle sturingsmogelijkheden van dien.” Schaarste Inmiddels hangt de vlag er in de regio Rotterdam – net als in de rest van Nederland – heel anders bij. “De huidige wooncrisis maakt goede woonruimtebemiddeling met een goede informatievoorziening naar de woningzoekende des te meer van belang. We merken de toenemende schaarste door minder aanbod op WoonnetRijnmond. Tegelijkertijd neemt de vraag toe. Er zijn veel meer woningzoekenden actief op zoek en het gemiddeld aantal reacties per advertentie is de afgelopen jaren sterk toegenomen, tot zo’n 2.000 reacties per woning. De schaarste staat niet onze visie – bemiddelen in plaats van verdelen – in de weg. Het versterkt juist onze ambitie om het aanbod goed en duidelijk te presenteren. Het wordt juist nog belangrijker.” Maatwerk Zo maakt Maaskoepel gebruik van vier verschillende zoek- modellen. Op de vraag of in een toch al overspannen woning- Stella van Veen en Annemarieke van Ettinger - van Herk (Maaskoepel): Schaarste maakt duidelijk presenteren woningaanbod nog belangrijker Om voor een sociale huurwoning in aanmerking te komen, is het dringen geblazen. Voor een woning zijn soms wel tweeduizend belangstellenden. Ligt daarmee de verleiding om van woonruimteverdeling maar een sluitpost te maken op de loer? “Integendeel,” zeggen Stella van Veen, manager Woonruimtebemiddeling en Annemarieke van Ettinger - van Herk, directeur van Maaskoepel. Een gesprek over bemiddelen in plaats van verdelen en schaarste als motivatie om aanbod goed en duidelijk te presenteren. Stella van Veen Annemarieke van Ettinger - van Herk
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=