CorporatieGids Magazine
DECEMBER 2020 I 39 38 I CORPORATIEGIDS MAGAZINE Foto’s: Mariska Klok inrichting van best practices bij verschillende werkgroepen gelegd. Deze groepen werden geleid door kerngebruikers. Een deel van die kerngebruikers heeft zelf de trainingen gegeven aan de rest van de organisatie, op het moment dat we live gingen. Dat helpt om meer kennis in de organisatie te spreiden en om een dergelijk project te dragen. Al was draagvlak niet de grootste uitdaging; als er maar genoeg ‘scheef’ zit in je ICT-landschap, willen medewerkers graag veranderen.” Zelfredzame huurders Begin dit jaar ging Baston Wonen live met de nieuwe werkwijze, die volgens Linda nu al haar meerwaarde heeft bewezen. “We merken op de I&A-afdeling dat er minder vragen binnen- komen en issues zijn. Ook merken we dat – nu we de ICT- huishouding zakelijk meer op orde hebben – we meer mogelijkheden hebben om te kunnen sturen op kanalen. Dat staat op dit moment nog in de kinderschoenen, maar er zit zeker vooruitgang in. Doordat we veel maatwerk hadden, konden we ons klantportaal voorheen niet updaten. Omdat we dit nu wel kunnen, is het makkelijker om bijvoorbeeld digitaal reparatieverzoeken in te dienen. In de eerste drie maanden steeg het aantal digitaal ingediende verzoeken dan ook van 3 naar 14 procent.” Doorontwikkeling De nieuwe werkwijze van de corporatie uit Zevenaar is inmiddels geland binnen de organisatie, beaamt Linda. “Waar het nu om gaat is de doorontwikkeling. Die is voor een deel al in gang gezet door kort na de livegang – volledig zonder issues – een nieuwe release door te voeren. Daarna konden we ons klant- portaal ook weer updaten. Tijdens dit traject zaten we middenin de coronacrisis wat het communiceren en samenwerken lastiger maakte, maar toch is het ons gelukt om huurders meer digitale communicatiemogelijkheden te bieden.” Samen verder komen “In de nabije toekomst hebben we nog best wat op ons wensenlijstje staan,” sluit Linda af. “Denk aan een app voor inspectie of verhuringen, een aannemersportaal, de imple- mentatie van KOVRA en een koppeling met ons woonruimte- verdeelsysteem. De volgorde daarin staat nog niet vast, de organisatie moet daarin leidend zijn. Door de eerste vraag naar nieuwe mogelijkheden, het vervolg én de input vanuit de afdelingen te laten komen, zorg je voor draagvlak en acceptatie binnen Baston Wonen. En dat vinden we belangrijk, want ‘alleen ga je sneller maar samen komen we verder’ geldt zeker ook voor ICT.” “We hebben aan de voorkant afgesproken dat we processen aan zouden passen naar de standaard. Dat klinkt heel rigide, maar het werkt wel.”
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=