CorporatieGids Magazine

45 ONAFHANKELIJK MAGAZINE OVER STRATEGIE, BEDRIJFSVOERING & ICT VOOR WONINGCORPORATIES NUMMER 4, 2019 44 WWW.CORPORATIEGIDS.NL Gedachte achter de AVG Uit deze meting bleek dat het administratieve gedeelte rondom de AVG en informatiebeveiliging nog beter kan bij Wooncompagnie. René herkent zich wel in die resultaten: “Dat heeft te maken met de opzet die wij hebben gehanteerd. Wij hebben de AVG zo opgezet dat we niet honderden regeltjes willen toevoegen, maar juist de gedachte achter de AVG zoveel mogelijk willen volgen. Je gaat om met de gegevens van je huurders, en die wil je zo goed mogelijk behandelen. Dat kan echter betekenen dat sommige dingen nog niet helemaal lopen zoals het moet, zoals het admini- stratief registreren van bepaalde werkwijzen. Daar willen we ons de komende periode op richten. Overigens blijkt deze manier wel enorm goed te werken op andere onderdelen, zoals bewustwording waar we bovengemiddeld hoog scoren.” Oplossingen van de organisatie Het meenemen van de organisatie bij de implementatie van de AVG was erg belangrijk, stelt René: “We hebben gekeken met de teams die persoonsgegevens verwerken wat het voor hen betekent. Het is daarbij belangrijk dat informatiebeveili- ging iets van henzelf wordt. We hebben daarom gekeken naar praktijkcasussen. Op die manier kom ik niet met een setje maatregelen, maar komt vanuit de afdeling de vraag ‘mag ik dit nog wel doen in deze situatie’. Zo neem je ze mee in hun eigen scenario’s, en worden de oplossingen echt iets van henzelf.” Niet overvoeren “Daarbij is het belangrijk dat je niet doorslaat in je bewust- wordingscampagne,” gaat René verder. “Dit jaar hebben wij bijvoorbeeld wat minder focus hierop gelegd, maar in 2020 schroeven we de campagnes weer wat verder op. De reden dat we het niet ieder jaar doen, is omdat je de organisatie ook niet moet overvoeren. Wanneer je iedere maand een herinnering krijgt over phishingsmails of de beveiliging van een computerscherm, dan sluipt het gevaar erin dat medewerkers na een tijdje denken ‘ja, ik weet het nu wel’. René Mackenbach (Wooncompagnie): Goede informatiebeveiliging vraagt om een risicobewuste organisatie Anderhalf jaar geleden ging de handhaving op de AVG van start in de corporatiesector. Maar waar die datum rood omcirkeld stond bij woning- corporaties, werd er maar weinig gezegd over het traject daarna. Want hoe houd je medewerkers bewust en zorg je ervoor dat informatiebeveiliging en privacy blijven leven binnen de organisatie? CorporatieGids Magazine vroeg het aan René Mackenbach , Adviseur Kwaliteit en Procesbeheer bij Wooncompagnie . E en van de petten die René draagt bij Wooncompagnie is die van Privacy Officer. Op de vraag hoeveel tijd de functie vergt in vergelijking met anderhalf jaar geleden, vertelt hij: “In de voorbereiding van de AVG ben ik daar natuurlijk erg druk mee geweest. Het onderwerp was voor mij niet helemaal nieuw, omdat ik in eerdere functies te maken heb gehad met de voorloper van de AVG. Inmiddels zit het grootste deel van de tijd in het bewust maken én houden van de organisatie.” Bewuste organisatie “Goede informatiebeveiliging betekent voor mij hoofdzakelijk dat de organisatie bewust is van de risico’s,” legt René uit. “Natuurlijk moet je aan de technische kant zaken regelen, zoals autorisaties inregelen en het afschermen van informatie. Maar je moet het menselijke aspect zeker niet onderschatten. Dat betekent bijvoorbeeld de organisatie bewust maken van phishinggevaren, maar ook het uitvoerbaar houden van het beveiligingsbeleid. Je kunt alles wel dichttimmeren en beveiligen, maar dan belemmer je mensen in de uitvoering van hun werk. Je moet daarin de gulden middenweg zien te vinden en begrijpen dat een ingecalculeerd risico soms onvermijdelijk is.” Geen eindpunt Het bewust houden van medewerkers noemt René de grootste uitdaging qua informatiebeveiliging voor de Noord-Hollanders. “Wat je vaak ziet, is dat een project – zoals de AVG – mensen bezighoudt totdat het geïmplementeerd is. Maar in de praktijk heeft het geen eindpunt. Er volgen continu nieuwe ontwik- kelingen waarop je moet inspelen, nieuwe informatie waarmee je moet omgaan en nieuwe zaken waar de organisatie tegenaan loopt. Daar moet je de organisatie in meenemen.” “Een goed voorbeeld daarvan is het recente voorstel van de staatssecretaris om gemeenten de bevoegdheid te geven om betaalachterstanden in te kunnen zien bij onder meer woning- corporaties en zorgverzekeraars. Dat heeft AVG-technisch een behoorlijke impact. Je moet namelijk afspraken maken met de gemeente, maar ook het verwerkingsregister moet hiervoor aangepast worden. Een heel treintje aan veranderingen wordt daardoor in werking gezet.” Eenmeting Om te kijken waar de organisatie staat omtrent informatie- beveiliging en privacy, heeft Wooncompagnie onlangs een eenmeting laten uitvoeren. René: “We wilden kijken waar we iets meer dan één jaar na de AVG stonden. De eenmeting is uitgevoerd door Audittrail, onze advies en consultancy partner met wie we al geruime tijd samenwerken om aan de vereisten van de AVG te voldoen. Zij hebben een instrument ontwikkeld waarmee we op verschillende onderdelen – zoals datalekken, verantwoording of bewustzijn – kunnen zien hoever we zijn.” Foto’s: Gerda Horneman

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=