CorporatieGids Magazine

23 ONAFHANKELIJK MAGAZINE OVER STRATEGIE, BEDRIJFSVOERING & ICT VOOR WONINGCORPORATIES NUMMER 4, 2019 22 WWW.CORPORATIEGIDS.NL Kees van Nieuwamerongen geeft structuur aan de onderdelen van CORA – en dus ook de wiki – en in CORA ontbraken elementen. We hebben onderdelen toegevoegd en geactualiseerd. Het kennismodel is de belangrijke kapstok voor de samenhang tussen produc- ten en diensten en vervolgens processen en bedrijfsfuncties. Daarnaast is de informatievoorziening en de sturing uitgewerkt. Het kennismodel visualiseert modelmatig de bedrijfsvoering van een organisatie. Die bedrijfsvoering wordt ondersteund door IT en voor sturing en verantwoording worden prestatie- indicatoren gemeten. Ook die elementen komen samen in het kennismodel. Daarmee is CORA 4 een robuuste door- ontwikkeling van CORA 3, waarbij we ook kennis van andere referentiearchitecturen hebben benut.” Zicht op afhankelijkheden “Daarnaast hebben we een nieuw processenhuis – een visueel overzicht van alle processen van een organisatie – en producten- en dienstenhuis gemaakt,” zegt Arjen. “Alle onderdelen zijn nu via een wiki beschikbaar, in plaats van de eerdere boek- werken. Door inzicht in de samenhang krijgen corporaties en softwareleveranciers zicht op de afhankelijkheden tussen veranderingen. Dat helpt bij verandervraagstukken. En IT- leveranciers kost het steeds minder inspanning om te leveren wat woningcorporaties vragen. Met CORA en VERA helpen we dus woningcorporaties én IT-leveranciers.” Onderliggende processen Een referentiearchitectuur is nooit helemaal af, zegt Jan op de vraag wat de volgende stap is. “Het verder uitwerken van de onderliggende processen van het processenhuis heeft nu de eerste prioriteit. Een compleet overzicht van de corporatie- processen helpt de bedrijfsvoering de samenhang te zien. Het CORA processenhuis kan gebruikt worden als basis voor het uitwerken van het eigen processenhuis. De bedrijfs- processen hierin zijn gekoppeld aan de producten en diensten die door een corporatie worden geleverd, en voor iedere dienst is een uniek bedrijfsproces gedefinieerd. Deze zijn weer onder te verdelen in werkprocessen die nodig zijn om bedrijfsservices te leveren. Op deze manier is de proces- hiërarchie tot het niveau van handelingen uit te werken. Op basis van CORA 4 kan iedere corporatie een eigen producten- en dienstencatalogus samenstellen. Die kan bijvoorbeeld worden gebruikt om in kaart te brengen welke diensten digitaal geleverd kunnen worden en wat de achter- liggende processen en systemen zijn.” Referentieprocessen Samen met Aedes en VVA-informatisering werkt CorpoNet aan het uitwerken van alle referentieprocessen op een bruikbaar detailniveau, inclusief de benodigde informatieobjecten, bijbehorende referentie-KPI’s en risico-indicatoren. Vincent: “Het incassoproces en het proces voor reparatieonderhoud zijn bijna klaar en zullen als eerste aan de wiki worden toe- gevoegd. Daarnaast onderzoeken we hoe we ook de VERA standaard via de wiki kunnen ontsluiten.” VERA Naast de CORA heeft de VERA ook een facelift ontvangen. Op de vraag wat voor verbeteringen zijn doorgevoerd in VERA 3.2, vertelt Jan: “We merken dat steeds meer corpo- raties en leveranciers actief met VERA aan de slag gaan. Op basis van vragen en RFC’s (Requests for Change, red.) verrijken en verbeteren we de VERA. Daarnaast hebben we een eigen roadmap om zaken op te pakken. De grootste uitbreiding is nu een volledig ondersteund onderhoudsproces en honderd procent dekking van de dVi. Verder werkt VERA aan volwassenheid zoals compliance en versiebeheer.” “Ook het onderhoudsproces is verder uitgewerkt op basis van de procescontext die samen met Ketenstandaard en CORA is opgesteld,” gaat Vincent verder. “Bij het onderhouds- proces zijn verschillende partijen betrokken, zoals de woning- corporatie, aannemer en onderhoudsdienst. We ondersteunen nu de gegevensuitwisseling tussen al die partijen. Daarnaast zijn VERA en Ketenstandaard in overleg om de standaarden op elkaar te laten aansluiten.” Financiële verantwoording De aansluiting op het Referentie Grootboek Schema is ook gerealiseerd. “Dat zorgt ervoor dat de financiële gegevens in VERA aansluiten op de gegevens in de RGS,” legt Jan uit.  “Zo kan bijvoorbeeld alle financiële verantwoording uniform op basis van RGS codes worden opgesteld. Hiervoor is dus geen maatwerk meer nodig en kan via een standaardoplossing worden samengesteld en aangeleverd.” Standaardisering “De standaardisatie van de woonruimteverdeling is onder- tussen breed geaccepteerd door de ERP-leveranciers,” sluit Arjen af. “Dit zorgt ervoor dat corporaties relatief eenvoudig digitaal gegevens kunnen uitwisselen tussen de eigen systemen en de systemen voor woonruimteverdeling. Dat is zowel bij wisselingen van systemen handig, als voor corporaties die met meerdere woonruimteverdelers werken. ERP-leveranciers moesten voor alle betrokken woonruimteverdelers koppelingen onderhouden, soms zelf vijftien stuks tegelijk. Door de VERA standaardisatie is dat nog maar één koppeling. Het zorgt ook voor eenduidige interpretatie van data. Hierdoor wordt ook de woningzoekende beter geïnformeerd, zowel in de advertentie als over het verloop van het matchingsproces.” Jan: “Alle gevraagde indicatoren uit de dPi en dVi zijn nu in VERA formaat uitgewerkt. Die eenduidigheid is nodig om betrouwbaar system-to-system te kunnen aanleveren aan toezichthouders. Een aantal corporaties maakt hier inmiddels al gebruik van. Met de nieuwe versie van VERA wordt een volledige, geautomatiseerde dekking van de dVi en dPi geleverd. Op https://definities.sbr-wonen.nl/ kunnen geïnteresseerden het resultaat zien.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=