CorporatieGids Magazine
39 ONAFHANKELIJK MAGAZINE OVER STRATEGIE, BEDRIJFSVOERING & ICT VOOR WONINGCORPORATIES NUMMER 3, 2019 38 WWW.CORPORATIEGIDS.NL volgens de definities van SBR wonen. Het uiteindelijke doel hiermee is om system-to-system te kunnen rapporteren. Daarnaast helpt SKARP ons om sneller en gebruiksvriende- lijker zelf analyses te maken, waarmee wij de kwaliteit van onze data verder kunnen verbeteren. Ook hebben wij samen met hen de eerste stap gezet naar een datawarehouse: een grote ‘bak’ met gegevens die we met diverse informatie- bronnen kunnen vullen. Inmiddels worden meerdere collega’s opgeleid om de PowerBI tool breder in te zetten voor andere rapportages, en willen we het datawarehouse voor meer inzetten dan alleen verantwoordingsdata.” Standaarden Rachida onderstreept het belang van standaarden bij het verbeteren van de datakwaliteit: “KleurrijkWonen gebruikt zelf standaarden op verschillende manieren. Bijvoorbeeld een digitaal Woning Opname Systeem wat de verhuurmakelaar ondersteunt om gestructureerd en gestandaardiseerd gegevens vast te leggen. Deze data worden weer gebruikt bij de verhuring en onderhoud. Wij proberen vanuit efficiency- oogpunt zoveel mogelijk gebruik te maken van marktstan- daarden als CORA, VERA en RGS. Daarnaast is het gebruik van externe data ook erg belangrijk, waarmee je je eigen data kunt aanvullen, controleren en waar nodig verbeteren.” Data Advies Commissie Op de vraag hoe andere corporaties het verbeteren van de datakwaliteit het beste kunnen aanpakken, vertelt Franka: “Mijn ervaring met data is dat je gewoon moet beginnen. Juist door aan de slag te gaan, verbeter je al een heleboel. Maar houd het klein en baken het af.” Rachida geeft een voorbeeld: “Vanuit mijn opleiding had ik de opdracht om de datakwaliteit van de dVi in kaart te brengen, analyseren en met verbetervoorstellen te komen. Deze voorstellen zijn de aanleiding geweest voor een paar collega’s om een Data Advies Commissie op te zetten waar data issues gemeld kunnen worden. Vanuit deze commissie voeren we ook verbeteringen door en stemmen we definities af. Hiervoor hanteren we een actielijst waarop alle problemen staan. Hoe klein soms ook, van het kloppend maken van een bouwjaar tot het aanpassen van de typeringen van alle eenheden: alle acties werken we af. Het is dan ook super fijn als we weer iets kunnen afvinken van de actielijst en de datakwaliteit van KleurrijkWonen stukje bij beetje verder verbeteren.” Inkoppertje Om te zorgen dat een goede datakwaliteit ook in de toekomst geborgd wordt binnen de organisatie, werkt KleurrijkWonen hard aan haar processen en procesbeschrijvingen. Franka: “Ook hebben we definities opgeschreven en onder de aandacht gebracht. Je merkt in de praktijk dat de sleutel echt in de herhaling zit. Ook controle en het ‘vier ogen-principe’ zijn ingebakken in het proces.” “De processen zijn daarbij zeker voor een deel te automati- seren en in de toekomst misschien ook wel te robotiseren,” gaat Franka verder. “De kans op menselijke fouten, bijvoor- beeld door het kunnen muteren van data in systemen, wordt dan verminderd. Door daarnaast meer gebruik te maken van standaardisatie en externe databronnen waarborg je unifor- miteit en ben je niet ‘zelf iets aan het bedenken’. Corporaties en hun data zijn niet uniek, en daarom is zoveel mogelijk aansluiten bij branche brede definities een inkoppertje.”
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=