CorporatieGids Magazine
37 ONAFHANKELIJK MAGAZINE OVER STRATEGIE, BEDRIJFSVOERING & ICT VOOR WONINGCORPORATIES NUMMER 1, 2019 36 WWW.CORPORATIEGIDS.NL corporatiesector een voorbeeld,” zegt Tamara. “Het einde van het derde niveau betekent dat Lean verankerd is in de organisatie. Houding en gedrag van leiders en medewerkers is een ontzettend belangrijk element om te kunnen slagen.” Successen Draagvlak voor Lean in het hoger management is cruciaal geweest om de introductie ervan in de organisatie te laten slagen, zegt Tamara. En nog steeds is er veel draagvlak in de directie. Naast behaalde meetbare resultaten in verbetering van processen en klanttevredenheid, zijn er ook financiële resultaten behaald. Zo heeft de corporatie flink bespaard door het verhogen van het ‘in één keer goed percentage’ bij het uitvoeren van reparaties. De versnelde doorlooptijd van het verhuurmutatieproces van de vrije sector huur halveerde daarnaast het aantal leegstandsdagen. Het gemiddelde cijfer dat door klanten werd gegeven voor reparaties is van een 6,7 in 2015 gestegen tot een kleine 8 in 2018.” Verbeterpunten Lean Ondanks het enthousiasme voor Lean plaatst Tamara ook wat kritische kanttekeningen. “Er worden veel verbeterpro- jecten uitgevoerd, daardoor hebben we het luxeprobleem dat het lastig is om overzicht te behouden. De check en borg van verbeteringen gaat nog niet altijd goed. Daar- naast is prioriteren, keuzes maken belangrijk om succesvol te verbeteren.” Tot slot geeft Tamara nog mee dat de Lean transformatie en de daarmee gepaard gaande cultuurverandering een kwestie van lange adem is. “Wij zijn ervan overtuigd dat een van de succesfactoren van Lean bij Eigen Haard de vol- harding van de directie is om enerzijds continu verbeteren in de genen van medewerkers te laten komen en anderzijds verbeteringen de tijd te geven om effect te hebben.” Tamara Post, Rebecca Bosma, Simone Lanting, Thomas Damhaar
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=