CorporatieGids Magazine
9 ONAFHANKELIJK MAGAZINE OVER STRATEGIE, BEDRIJFSVOERING & ICT VOOR WONINGCORPORATIES NUMMER 2, 2018 8 WWW.CORPORATIEGIDS.NL P ascale studeerde Bedrijfseconomie en ging op zoek naar een zinvolle eerste stap in haar carrière. Ze stond in 1993 aan de wieg van de Stichting Europees Centrum Voor Natuur- bescherming, een initiatief van Europese universiteiten en onderzoekscentra om als bruggenbouwster beleid en weten- schap bij elkaar te brengen. In 2001 trad ze in dienst bij Tiwos en deed er als manager ervaring op met alle onderdelen van de corporatie ‘behalve vastgoed’. In 2017 verruilde ze de Tilburgse woningcorporatie voor WoonincPlusVitalis. Als directeur is ze opnieuw bruggenbouwster, ditmaal om wonen, zorg en welzijn te verbinden. Klantencentrum WoonincPlusVitalis is een unieke samenwerking tussen woningcorporatie Wooninc. (11.000 vhe) en ouderenzorg- aanbieder Vitalis Woonzorg Groep (2.500 medewerkers) in Eindhoven. Vitalis deed begin 2016 al haar sociale huur- woningen over aan Wooninc. Met het wegvallen van vastgoed- beheer kon Vitalis zich volledig op zorg richten. Ook werd een gezamenlijk klantencentrum ingericht waar Eindhovenaren met al hun woon-, zorg-, en welzijnsvragen terecht kunnen. Pascale: “Voor mensen is wonen, zorg of welzijn geen los ding. Bij ons krijgen ze een integraal advies. Dat is het meest interessante stuk in onze samenwerking.” Gastvrij In veel gevallen krijgen ze dat advies in het klantencentrum aan de Winston Churchilllaan in Eindhoven. Goed bewegwijzerd wordt de bezoeker naar het klantencentrum geleid. Dat ademt een huiselijke en toegankelijke sfeer waar je makkelijk en drempelloos binnenloopt. Een gastvrij ontvangst van medewerkers die aan werkeilanden hun werk doen, een grote tafel met comfortabele stoelen om even te wachten, brasserie- achtige zitjes bij de open keuken en goede koffie in een echt porseleinen kopje versterken het warme welkom gevoel. Knagende vraag “Een vertrouwde omgeving is plezierig voor een goed gesprek over je levenssituatie, op welk punt in je leven je ook bij ons binnenstapt,” zegt Pascale. “Oudere echtparen, weduwen en weduwnaren, allemaal komen ze binnen met dezelfde knagende vraag: wat kunnen jullie nu of in de toekomst voor mij betekenen.” Van woning tot hospice WoonincPlusVitalis biedt voor alle vooruitzichten – kort of lang – wat wils. “We hebben zelfstandige 55+ woningen tot en met kamers in het verpleeghuis en een hospice. Daar tussenin bieden we met onze Extra en Compleet-concepten het antwoord op het verdwijnen van de verzorgingstehuizen en op de belangrijke thema’s rond het ouder worden zoals: vereenzaming, afnemende mobiliteit, veiligheid en gewenste flexibiliteit rondom zorg.” Vitale ouderen Waar het Extra-concept inspeelt op ontmoeten, samenwonen en welzijnsactiviteiten – zeg maar het faciliteren van vitale ouderen – biedt het Compleet-concept 24 uurs zorg in de directe nabijheid en daarmee de mogelijkheid om in geval van calamiteit snel zorgpersoneel te kunnen bereiken. Soms liggen Compleet en Extra-complexen dicht bij elkaar in de buurt zodat de vertrouwde omgeving gelijk blijft wanneer een bewoner bijvoorbeeld doorstroomt van Extra naar Compleet.” Matchen In het klantencentrum werken medewerkers van Wooninc. en Vitalis samen. Alhoewel vastgoedbeheer de kerntaak is van Wooninc, is de corporatie zich terdege bewust dat de woon- en zorgvraag van de doelgroep snel verandert. “De strategische alliantie met Vitalis is daarop het juiste antwoord,” zegt Pascale. “We matchen de Eindhovense senioren en hun woonzorg- vraag en halen zo het maximale uit onze samenwerking.” Breder uitrollen Pascale is ervan overtuigd dat het goed zou zijn als het samenwerkingsverband in de toekomst breder uitgerold zou worden. “Het zou mooi zijn wanneer we het totale seniorenaanbod op het gebied van wonen en zorg van Eindhoven op één plaats bij elkaar zouden kunnen brengen. Aanhakers juichen we van harte toe.” Oplossing of kwaal Op de vraag of de wet scheiden van Wonen en Zorg de oplossing of juist een kwaal is voor een samenleving die vergrijst en hulpbehoevender wordt, zegt Pascale: “Er moest iets veranderen, want de zorg werd onbetaalbaar. Ik verwacht wel dat de scheiding een positief effect heeft op verlaging van de zorguitgaven. Of het dé oplossing is weet ik niet, maar je ziet wel dat waar de overheid zich terugtrekt, de markt het probeert op te lossen.” Pascale Bartels (WoonincPlusVitalis): Breng de klantvraag over wonen, zorg en welzijn samen Foto’s: CorporatieMedia Foto: WoonincPlusVitalis De wet scheiden Wonen en Zorg daagt marktpartijen in wonen, zorg en welzijn uit elkaar te vinden en te verbinden. De Eindhovense woningcorporatie Wooninc. en ouderenzorgaanbieder Vitalis Woonzorg Groep voegden daad bij woord. Met WoonincPlusVitalis bieden ze Eindhovenaren één aanspreekpunt voor wonen, zorg en welzijn. Een gesprek met directeur Pascale Bartels over synergie, klantwaarde en kippenvel-momentjes.
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=