CorporatieGids Magazine
43 ONAFHANKELIJK MAGAZINE OVER STRATEGIE, BEDRIJFSVOERING & ICT VOOR WONINGCORPORATIES NUMMER 2, 2018 42 WWW.CORPORATIEGIDS.NL een oplossing te werken. Ook dit gaat natuurlijk in overleg met de huurder zelf. Het zogenaamde regieteam speelt ook een belangrijke rol. Het regieteam is een overleg tussen de ketenpartners over ‘multiproblem-casuïstiek’. Vanuit Talis willen wij de lijntjes kort houden met ketenpartners, wat continue aandacht in het belang van de huurder verdient.” Zelf grip krijgen Talis zet ook andere middelen in om huurachterstanden te voorkomen. Zo biedt de corporatie huurders trajecten voor budgetcoaching aan, zodat zij leren om zelf – weer – grip te krijgen op hun uitgaven en inkomsten. Marlies: “Onze insteek is dat hulp aan een huurder bij betaalbaarheidsproblemen tijdelijk moet zijn, en dat de huurder zelf de regie neemt. Daarom gaan we met de huurder – en soms ook andere partijen – op zoek naar maatwerkoplossingen, zoals een kleinere, goedkopere woning. In 2017 hebben veertien huishoudens gebruikgemaakt van ons aanbod voor budgetcoaching.” Voorzieningencheck Ook wijst Talis nieuwe huurders op de mogelijkheid om samen met welzijnsorganisatie Het Inter-lokaal te bekijken of ze wel alle voorzieningen aanvragen, zoals huurtoeslag. Peter: “We noemen dit de voorzieningencheck. In 2017 is hier nog vrij weinig gebruik van gemaakt, door slechts elf huurders. Met de gemeente Wijchen hebben we hierover voor 2018 een prestatieafspraak gemaakt. Alle jongeren onder 23 jaar die een woning van ons krijgen toegewezen, krijgen standaard een voorzieningencheck aangeboden. We zien namelijk dat jonge huurders niet altijd op de hoogte zijn van alle regelingen en daardoor kunnen er schulden ontstaan.” Heldere communicatie Het communiceren met huurders in begrijpelijke taal doet Talis onder andere door het herschrijven van haar brieven. “Het doel van onze brieven is dat er actie wordt ondernomen,” legt Peter uit. “We willen de huurder niet alleen informeren, maar ook juist aanzetten tot het betalen van de huur of contact laten zoeken met Talis. Dit doel denken wij beter te kunnen bereiken met brieven op taalniveau B1, wat snel en gemakkelijk leest en ook voor de laaggeletterde huurders geen problemen oplevert.” Deurwaarders De corporatie heeft daarnaast de samenwerking met de deur- waarders herzien. Marlies: “We hebben de overeenkomsten opgezegd, wat de ruimte gaf om opnieuw om tafel te zitten voor nieuwe afspraken. We hebben de deurwaarders op de hoogte gebracht van ons onderzoek en ze hierin meegenomen. Samen hebben wij gekeken wat er mogelijk is op het gebied van sociaal incasseren en te kijken of er ook een kostenbe- sparing mogelijk is. Uiteindelijk hebben we besloten met één deurwaarderskantoor verder te gaan. Samen met deze partij willen we ervoor zorgen zoveel mogelijk incassozaken in het minnelijke traject op te lossen. Dat betekent minder gerechte- lijke procedures wat ook minder kosten met zich meebrengt, voor zowel de huurder als ons.” Daarbij heeft Talis tegelijkertijd de ontruimingskosten verlaagd. Peter: “In de vorige werkwijze zorgde de deurwaarder bij een ontruiming van een woning voor een landelijk verhuisbedrijf. We hebben sinds de herziening een regionaal bedrijf ingescha- keld, waarbij de kosten aanzienlijk lager zijn. Als corporatie kun- nen wij daardoor per ontruiming ongeveer 500 euro besparen.” Sociaal en kostenbewust Met het bovenstaande heeft Talis de eerste stappen gezet naar socialer en kostenbewust incasseren, vertelt het duo. Maar dat betekent niet dat de corporatie ‘klaar’ is. “De komende tijd willen wij kijken of andere maatregelen ook bruikbaar en haalbaar zijn,” legt Marlies uit. “Zo willen wij opnieuw nadenken hoe wij met het betaalvonnis omgaan en of wij zonder gemachtigde naar gerechtelijke proce- dures kunnen. Daarnaast willen wij onderzoeken of we herincasso’s kunnen invoeren, waarbij op een later moment dezelfde vordering nog een keer geprobeerd wordt te in- casseren, bijvoorbeeld wanneer een huurder een te laag saldo had aan het begin van de maand. Op het sociale vlak willen we de bereikbaarheid verbeteren, bijvoorbeeld door ook ‘s avonds huurders te bellen. Met als uiteindelijk doel: een duurzaam sociaal en kostenbewust incassobeleid.” Peter de Bie Marlies van Dijk
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=