CorporatieGids Magazine
41 ONAFHANKELIJK MAGAZINE OVER STRATEGIE, BEDRIJFSVOERING & ICT VOOR WONINGCORPORATIES NUMMER 2, 2018 40 WWW.CORPORATIEGIDS.NL T alis constateerde in 2013 dat er een structureel probleem was met de huurachterstanden. “Wij hadden begin 2014 een totale huurachterstand van ruim 2,1 miljoen euro,” vertelt Marlies. De corporatie besloot stappen te nemen de achter- standen terug te dringen. Een onderdeel hiervan was een aanscherping van het huurincassobeleid in 2014. “Huurders zijn niet gebaat bij het laten oplopen van de huurachterstand,” licht Peter de beslissing destijds toe. “Dit leidt uiteindelijk tot onoverkomelijk hoge schulden. Hoe hoger de schuld, des te lastiger het wordt deze af te lossen. Daarom hebben wij het incassobeleid strakker ingezet. Vanaf de eerste week achterstand wordt er een betalingsherinnering gestuurd. Talis: Sociaal incasseren vraagt om maatwerk Efficiënt, kostenbewust én sociaal incasseren, kan dat? Woningcorporatie Talis uit Nijmegen en Wijchen – met ongeveer 14.000 vhe – laat zien dat deze doelen zich prima laten verenigen. Het geheim? “Sociaal incasseren is samen met de huurder op zoek gaan naar een oplossing voor de schuldenproblematiek.” Een gesprek met Incassoconsulenten Marlies van Dijk en Peter de Bie . Na twee weken krijgt de huurder een schriftelijke aanmaning en probeert een incassoconsulent telefonisch contact te zoeken. Is de huur aan het eind van de maand nog steeds niet betaald? Dan volgt er een overdracht van de vordering aan de deurwaarder. Door in een vroeg stadium op de ontstane huurachterstand te acteren, wordt het risico van verder oplopen van huurachterstanden beperkt.” En dat werkte: “Inmiddels hebben wij de totale huurachterstand terug- gebracht tot rond de 0,7 miljoen euro.” Kritisch kijken Na het strakker inrichten van het incassoproces vroeg Talis zich af of de gehanteerde incassomethode nog wel de juiste was. Marlies: “Is deze wel sociaal, of juist te zakelijk? Zetten we bij deze methode onze huurder wel centraal genoeg of zijn we te veel gefocust op het volgen van onze strak ingezette procedure? Met het stellen van dit soort vragen zijn we kritisch naar ons beleid gaan kijken, en hebben we onderzocht wat er verbeterd kan worden. Met als uiteindelijk doel: een sociaal én kostenbewust incassobeleid.” Samen op zoek Voor sociaal incasseren is maatwerk nodig, legt Marlies uit. “Sociaal incasseren betekent ‘samen met de huurder op zoek gaan naar een duurzame oplossing voor de huurachterstand’. “Hierbij is maatwerk gepast en kijken we ook meteen naar eventuele andere schulden of vraagstukken. Hier hebben wij de laatste jaren verschillende stappen in gemaakt.” De belangrijkste stappen om tot een duurzame oplossing te komen noemt Peter communiceren in begrijpelijke taal, persoonlijk contact leggen en het probleem met de huurder achterhalen om mee te kunnen denken en tot een oplossing te komen. De corporatie wil dit in de toekomst meer meenemen in haar incassoproces. “Dat betekent onder andere dat wij willen luisteren naar de huurder en kijken wat er mogelijk is buiten de vaste regels om. Kan hij of zij bijvoorbeeld de achterstand in acht termijnen aflossen, in plaats van zes? Wij willen zo ruimte bieden om samen aan een goed verloop te werken.” Samenwerking tussen afdelingen Bij het sociaal incasseren is een goede samenwerking tussen afdelingen een vereiste, legt Peter uit. Een voorbeeld daarvan is de samenkomst tussen de incassoconsulenten en het team Leefbaarheid. “Sinds 2014 hebben wij deze samenwerking geïntensiveerd, en is team Leefbaarheid eerder op de hoogte van incassozaken en gaat zij in een vroeg stadium in het proces op huisbezoek. Zo komen wij er redelijk vroeg achter wat er bij een huurder speelt, en of Talis iets voor hen kan betekenen. Denk aan het aanmelden van de huurder bij het sociale wijkteam, doorverwijzing naar een andere hulpverle- ningsinstantie of ervoor zorgen dat er contact met ons wordt opgenomen. Er is wat dat betreft veel mogelijk, uiteraard met toestemming van de huurder.” Ketensamenwerking Ook in de keten heeft Talis de samenwerking naar een hoger niveau getild. Bijvoorbeeld met de gemeenten Nijmegen en Wijchen, de Sociale Wijkteams en de schuldhulp- en zorg- verleners. Marlies: “Hulpverleners komen achter de voordeur en zien mogelijk nog meer in een woning dan Talis. Een goede samenwerking met ketenpartners is van belang om de proble- matiek rond een huurder te achterhalen en om samen naar Foto’s: Leon Verbeek
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=