CorporatieGids Magazine
23 ONAFHANKELIJK MAGAZINE OVER STRATEGIE, BEDRIJFSVOERING & ICT VOOR WONINGCORPORATIES NUMMER 2, 2018 22 WWW.CORPORATIEGIDS.NL Krapte Ze vervolgt: “Inmiddels is de arbeidsmarkt flink veranderd en komt de vrijwillige doorstroom op gang. Er is zelfs krapte op de arbeidsmarkt. KLIMMR speelt daar met een interne vacaturebank – een Kansenportaal voor de deelnemende samenwerkingsverbanden – op in. We organiseren ook stageweken, zodat medewerkers van de KLIMMR-corporaties vrijblijvend bij een andere corporatie kunnen kijken of in een andere functie meelopen. Deze onderlinge contacten leveren ook veel kennis op. Bijvoorbeeld hoe iets bij een andere corporatie georganiseerd wordt, waar wij nog een oplossing voor zoeken. We worden hierdoor allemaal slimmer en wijzer en hoeven niet steeds hetzelfde wiel uit te vinden.” Loopbaancoach Voor de ontwikkeling van bewustwording, groei en ontwikkeling van medewerkers biedt KLIMMR diverse tools, diensten en evenementen aan. “Ook hebben we een eigen loopbaancoach waar iedere medewerker van een KLIMMR-corporatie mee in gesprek kan gaan. Daar wordt goed gebruik van gemaakt. Onze eigen HR mensen hebben deze vaardigheden vaak ook in huis, maar het voelt voor medewerkers niet altijd logisch om een loopbaantraject in eigen huis te doen. Voor de HRM adviseurs, leidinggevenden en bestuurders van KLIMMR zijn de bijeenkomsten een bron van kennisdeling en inspiratie. We worden allemaal wijzer in ons vak.” KLIMMR werkt In het eerste jaar van KLIMMR heeft dertig procent van de medewerkers van de aangesloten corporaties actief gebruik- gemaakt van een van de diensten van KLIMMR. “Dat zijn ruim 400 medewerkers die op een of andere manier een stap hebben genomen om kennis tot zich te nemen,” zegt Jessie trots. ”Daarnaast zijn er medewerkers naar andere corporaties gegaan, medewerkers die hun kennis tijdelijk hebben ingezet bij een collega corporatie en heeft een groot aantal mede- werkers zich ingeschreven in het Kansenportaal.” Bewustwording De belangrijkste bijdrage van KLIMMR is volgens Jessie echter de toegenomen bewustwording. “Wij faciliteren, organiseren en creëren kansen en mogelijkheden. Maar bewustwording is wat we bij medewerkers willen triggeren. Zodat ze vanuit eigen motivatie en drijfveren komen tot een stap in hun loopbaan. Of het in gaan zetten van hun talenten en het – soms eindelijk – weer gaan doen waar ze met plezier voor uit hun bed springen. Dat is waar we ons steeds op richten.” Efficiency Toch speelt ook bij het KLIMMR-initiatief uiteindelijk efficiency een belangrijke rol, vertelt Jessie. “We zijn altijd op zoek naar manieren om kosten te besparen. Wanneer we medewerkers kunnen delen, scheelt ons dit in de kosten die een werving- en selectieproces met zich meebrengen. Dat geldt ook voor het ophalen van kennis, die anders bij een extern bureau ingekocht moet worden. Als KLIMMR willen we indirect bijdragen aan het onvrijwillig uit dienst moeten treden van medewerkers. Om zo te voorkomen dat er een vaststelling- overeenkomst getekend moet worden, wanneer blijkt dat een functie komt te vervallen, door bijvoorbeeld de digitalisering. Veel liever zien we dat de medewerker voor dit punt al bewust is geworden van zijn of haar talenten en mogelijkheden in hun loopbaan. En vervolgens door kan stromen naar een baan die past vanuit een veilige omgeving, in plaats vanuit de urgentie omdat ze hun baan verliezen.” Landelijk initiatief KLIMMR is niet het enige samenwerkingsverband in Nederland. “In het begin hebben we veel van de al langer bestaande samenwerkingsverbanden geleerd,” zegt Jessie en noemt de voorbeelden Expeditie Loopbaan (regio Brabant) en het LOC (regio Amsterdam). “Ons doel was hetzelfde, dus ook hier gold: delen is het nieuwe hebben.” “En ja, de uitdaging is groot, en landelijk,” antwoordt Jessie op de vraag of het HRM-vraagstuk in de corporatiesector niet om een landelijk initiatief vraagt. “Maar juist het feit dat we de corporaties – en soms de medewerkers – persoonlijk kennen, levert een toegevoegde waarde. Onze loopbaanprofessional/ matchmaker, Petra van Oudenaarde, doet veel loopbaan en sterke punten gesprekken. Door de persoonlijke contacten, weet ze vaak al iemand voordat een vacature op het landelijke Kansenportaal wordt geplaatst. En zo kunnen we rechtstreeks en persoonlijk medewerkers benaderen. Daar zit ook een belangrijke kans om mensen in beweging te krijgen. Persoonlijke aandacht en gezien worden. Die aandacht kunnen we alleen bieden wanneer we een omvang hebben die groot genoeg is om resultaten te boeken en klein genoeg om persoonlijk te zijn. Met 20 corporaties en ruim 1.500 mede- werkers lukt dit nu heel goed.” De twintig KLIMMR-corporaties. 27 september - Expo Houten
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=