CorporatieGids Magazine

11 ONAFHANKELIJK MAGAZINE OVER STRATEGIE, BEDRIJFSVOERING & ICT VOOR WONINGCORPORATIES NUMMER 2, 2018 10 WWW.CORPORATIEGIDS.NL Face, Call, Click Toch erkent Pascale dat het fysiek bij elkaar brengen van expertise, zoals is gedaan in het gezamenlijke klanten- centrum, heilzaam is voor de samen- werking. “Ouderen doen al veel zaken digitaal, maar het delen van je levens- verhaal doe je toch liever persoonlijk, in een vertrouwde omgeving, onder het genot van een kop koffie of thee. Click, Call, Face? Nee, bij ons staat Face toch echt op de eerste plaats.” Niet efficiency maar klantwaarde voorop Wie dus voor maximale efficiency gaat, moet andere keuzes maken, vervolgt Pascale. “Onze werkwijze vereist veel meer afstemming, maar het leidt wel tot betere dienstverlening voor de klant. Wij winnen het op klantwaarde.” Volgens Pascale kunnen andere corporaties dat ook doen. “Richt je organisatie in volgens het driekamermodel, zorg dat je je vastgoed en financiën op orde hebt en je kunt in de derde kamer veel maatschappelijke meerwaarde bieden in de vorm van maatwerk en aandacht voor de klant.” Betaalbaarheid zorg Op de vraag of WoonincPlusVitalis het juiste antwoord is op de wet scheiden Wonen en Zorg, zegt Pascale: “Deels. Wat het kan vervolmaken is het betaalbaar houden van de zorgservice. De kosten voor het zorgservice arrangement dat onlosmakelijk verbonden is met het Compleet-concept bedragen tussen de 100 en 150 euro per maand. Dat betaalt een cliënt zelf. En dat is niet voor iedereen financieel haalbaar. Het zijn juist wel die diensten uit zorgservice arrangement die het vaak mogelijk maken om mensen langer thuis en uit de intensieve zorg te houden. Als je weet dat de intensieve zorg de maatschappij meer dan 200 euro per dag kost, zit daar dus nog wat denkwerk én een kans voor de politiek. Die punt op de i om zelfstandig wonen met wat zorg voor iedereen mogelijk te maken en betaalbaar te houden, moet nog gezet worden. Daar kunnen wij nu helaas niet altijd iets in betekenen.” Punt op i De punt op de i die Pascale wel wil en kan zetten is het vergroten van de naamsbekendheid van WoonincPlusVitalis in Eindhoven. “Ook willen we onze dienstverlening rondom het verhuismoment uitbreiden. Nog meer ontzorgen, met nog meer partijen samenwerken en bijdragen aan een Eindhoven-brede visie op het vraagstuk vergijzing. We zijn nog maar net begonnen.” Vinger op zere plek Wat scheiden van Wonen en Zorg vooral heeft veroorzaakt, is onduidelijk- heid, vervolgt Pascale. “Mensen weten niet meer waar ze terecht kunnen met hun vragen. We merken dat we met WoonincPlusVitalis daar goed op inspelen en de vinger op de zere plek leggen. De vragen zijn vrij kennisinten- sief en dan is het plezierig dat we direct de inhoudelijk deskundigen aan tafel hebben.” Cultuurverschil WoonincPlusVitalis bestaat nu ruim twee jaar. Op de vraag of er ook een brug is geslagen tussen de bloedgroepen van Wooninc. en Vitalis, zegt Pascale: “We raken steeds beter op elkaar ingespeeld. Natuurlijk is er een cultuurverschil tussen van origine Vitalis dan wel Wooninc. medewerkers, de zorgwereld is toch anders dan de corporatiesector. Wat ons verbindt is dat we alles vanuit de klantvraag benaderen en dat we als één team vanuit het klantencentrum werken.” Kippenvel-moment Dat zorgt regelmatig voor kippenvel-momentjes, zegt Pascale. “Bijvoorbeeld wanneer we een oplossing vinden om te voorkomen dat een echtpaar van elkaar moet worden gescheiden omdat mantelzorg te zwaar wordt. Het is mooi dat we dat in samenwerking oplossingen kunnen vinden.” Ze vervolgt: “We leren nog steeds dagelijks van elkaar en het inzicht in en respect voor elkaars werkzaamheden is groot. Toen we net waren begonnen werden Wooninc.- medewerkers geconfronteerd hoe schrijnend het personeels- tekort in de zorg is. Als dan een vaatwasser kapotgaat in een complex, besef je pas dat snel repareren echt noodzakelijk is. Maar ook als het gaat om passend toewijzen en omgaan met bijzondere kandidaten; de werelden van Wooninc. en Vitalis mengen zich en als WoonincPlusVitalis zitten we er middenin. Elkaar begrijpen is een meerwaarde en succesfactor van onze samenwerking.” Goed voorbeeld In haar korte bestaan hebben al meerdere corporaties hun licht opgestoken bij WoonincPlusVitalis. Een goed voorbeeld doet goed volgen, maar volgens Pascale kunnen corporaties ook op andere laagdrempelige manieren al stappen met veel meerwaarde zetten. “Zoek de samenwerking op met je zorgpartner, schuif bij elkaar aan op kantoor, deel je aanbod in wonen en zorg en wees bereid om soepel naar oplossingen te zoeken.”

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=