CorporatieGids Magazine

3 ONAFHANKELIJK MAGAZINE OVER STRATEGIE, BEDRIJFSVOERING & ICT VOOR WONINGCORPORATIES NUMMER 1, 2018 COLOFON CorporatieGids Magazine is een uitgave van: CorporatieMedia B.V. Postbus 8825, 4820 BC Breda info@corporatiegids.nl www.corporatiegids.nl Uitgevers: Paul Tuinte & Martin Barendregt Eindredactie: Paul Tuinte Vormgeving/opmaak: Musa bureau voor ontwerp, Teteringen Druk: Joh. Enschedé, Amsterdam Coverfoto: Marieke Kolsteeg, Waterweg Wonen © Copyright CorporatieGids Magazine Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeborgen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar worden gemaakt in enige vorm of op enige wijze, hetzij electronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. 9 E JAARGANG NUMMER 1, 2018 Van digitalisering naar humanisering Corporaties zetten massaal in op digitalisering. Logisch, want daarmee is veel te winnen. Maar ook te verliezen, als de klant daarbij uit het oog wordt verloren. Wie niet clicken of callen wil, maar een corporatiemedewerker persoonlijk in de ogen wil kijken, heeft het zwaar. Wijkkantoren zijn als sneeuw voor de zon verdwenen en de balie-uren in de enige overgebleven vestiging tot een minimum beperkt. Het eerste echte tegengeluid vingen wij op bij Waterweg Wonen. Corporatiebestuurder Marieke Kolsteeg onderkende dat de drang naar meer digitaal werken tot een té abrupte beperking van de openingstijden hadden geleid. Te voorbarig en in sommige gevallen een overschatting van de zelfredzaamheid van de doelgroep. Verwarde mensen, ouderen en demente bejaarden behoren steeds langer tot de doelgroep. Corporaties doen er goed aan om in hun digitale driften daar waar nodig de corporatieprocessen menselijk te houden. Digitaal is goed, maar soms is persoonlijk gewoon beter. Veel leesplezier! Martin Barendregt en Paul Tuinte 20 Inzicht en overzicht bij informatie- en privacybeveiliging 23 Corporaties rode lantaarndrager cloudadoptie 33 Jaarlijkse kennisinjectie voor de corporatieprofessional 36 Beslissingen nemen met machine learning 39 Professionals met een passie voor klanten 46 Eenvoud terugbrengen in ICT bepalend voor succes 49 Vernieuwingsagenda: de kop is eraf 52 Balans handmatig en automatiseren heilige graal van testen 60 ICT leuk maken om het beste uit jezelf te halen Met Waterweg Wonen van goed naar beter Marieke Kolsteeg Business as usual, maar dan veel slimmer Marcel Zondervan Duidelijk verwachtingspatroon Anne Graef Regionale verschillen te groot Yolanda Winkelhorst Corporaties aanjager van innovatie TU Delft Van zwemmen in stroop naar geoliede machine Peter Zuithof 4 28 54 8 15 62

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=