CorporatieGids Magazine
39 ONAFHANKELIJK MAGAZINE OVER STRATEGIE, BEDRIJFSVOERING & ICT VOOR WONINGCORPORATIES NUMMER 4, 2017 38 WWW.CORPORATIEGIDS.NL Timon Pos (De Woonschakel): Cashmanagement zal in de toekomst steeds belangrijker worden De komende jaren heeft De Woonschakel uit Medemblik een grote verduurzamings- en nieuwbouwopgave voor de boeg. Gecombineerd met veranderende wet- en regelgeving betekent dat grote ontwikkelingen in de kasstromen en het cashmanagementproces van de corporatie. Hoe houd je hier grip op, en kan ICT daarin ondersteunen? Een gesprek met Manager Financiën en Vastgoed Timon Pos : “De uitdaging zit in het snel verkrijgen van goede informatie over de kasstromen om te kunnen beoordelen hoe wij dit gaan financieren.” T imon werkt sinds afgelopen zomer bij De Woonschakel. “Daarvoor werkte ik ruim vijf jaar bij Eigen Haard uit Amsterdam. Het merendeel van wat ik daar heb geleerd op het gebied van financiën gaat ook op voor De Woonschakel. Daarnaast is Eigen Haard ook bezig met het verduurzamen van haar bezit, iets wat goed aansluit bij wat wij nu ook meemaken.” Kwaliteit en betaalbaarheid Op de vraag hoe de verduurzamingsplannen bij De Woon- schakel eruit zien, vertelt Timon: “Wij willen – net als veel andere corporaties – in 2020 gemiddeld een B-label scoren. In 2030 moet dit gemiddeld label A zijn en in 2050 energie- neutraal. Momenteel analyseren wij ons bezit om goed in beeld te krijgen welke investering zo goed mogelijk aansluit op de bestaande situatie en op de toekomst gerichte vastgoed- beleid. Het verduurzamingsprogramma is kapitaalintensief. Het is voor ons belangrijk om een goede balans te vinden tussen het verduurzamen van ons bezit en de woonlasten zo laag mogelijk te houden. Als ik om hij heen kijk, zie ik dat sommige collega-corporaties veel vermogen inzetten of willen inzetten op duurzaamheid. Dat vind ik moeilijk te rechtvaardigen als het alleen dit doel dient. Ik denk dat dit proportioneel moet zijn ten opzichte van andere kerntaken zoals betaalbaarheid, beschikbaarheid en leefbaarheid. Met de juiste balans kunnen wij alle vlakken van onze kerntaak bereiken. Wij willen dat onze huurders meeprofiteren van de besparing die wij realiseren.” Lage woonlasten, hoge tevredenheid De Woonschakel is een corporatie die het historisch gezien goed doet qua woonlasten. In de laatste Aedes-benchmark werd de corporatie in de kopgroep geplaatst op basis van huurderstevredenheid én lage bedrijfslasten. “Ik denk dat onze eigen onderhoudsdienst vooral verantwoordelijk is voor de hoge score van huurders. Zij zijn in staat een groot deel van de reparatieverzoeken en mutatieonderhoud uit te voeren. Zij zijn niet alleen gericht op het verhelpen van het probleem maar hebben ook oog voor dingen die onze huurders bezig houden.” “Voor financiën betekent dat de beheerlast uitlegbaar moet zijn naar de bewoners toe. Daarbij moeten wij ons realiseren dat hoe minder de organisatie kost, er meer overblijft voor onze doelstellingen. Uiteraard kijken wij naar wat efficiënter kan binnen onze organisatie, en als er een besparing doorgevoerd kan worden zullen wij dat ook doen. Maar wij willen niet in een wedloop terechtkomen van alsmaar lagere bedrijfslasten. Het is belangrijk om eigen normen te ontwikkelen in samenspraak met onze belanghebbenden, en dat voor ogen te houden.” Kostenbewust “De lage beheerlasten zit vooral in de nuchterheid van onze organisatie,” redeneert Timon. “Wij lenen niet veel mensen in en met de aanschaf van nieuwe automatiseringspakketten zijn we kritisch op functionaliteit in relatie tot de kosten. De algemene kosten houden wij in de gaten en spreken elkaar daarop aan. Kostenbewust zijn is belangrijk en dat moet doordringen in de organisatie. Als je dit combineert met de drang om processen efficiënter te willen inrichten voor het gemak van de huurder, heeft dat vaak ook een financieel effect. Alleen dan ben je in staat om reële besparingen door te voeren.” Fotografie: Marjolein Bijpost
RkJQdWJsaXNoZXIy Mzg5Mzg=