Zig Websoftware over de doorbraak van Conversational Interfaces

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

The next big thing in de communicatie tussen organisaties en hun klanten? Interfaces die het gesprek aangaan. Met andere woorden: computers die praten met mensen. Want hoewel we gewend waren enkel de taal van de computer te spreken, maakt de computertechnologie grote stappen om eindelijk ónze taal te gaan spreken. Vandaag vertel ik je meer over Conversational Interfaces:

Let’s talk messaging
Online converseren heeft de laatste jaren al een enorme vlucht genomen. Denk eens aan Twitter, SlackWhatsApp, Facebook Messenger, Tinder en - heel recent - Google’s Allo. En hoewel dit voornamelijk C2C (consumer-to-consumer) interacties zijn, zie je ook een toename in B2C (business-to-consumer) interacties op deze kanalen. Een trend waarbij de B-zijde van het gesprek (die van de organisatie dus) steeds vaker wordt gevoerd door een slimme machine. Een computer. Bot2C dus.

Let’s talk. (Punt.)
Waar we nu nog chatten met een computer-bot, wordt het converseren met een ‘bot’ steeds menselijker en is praten tegen je computer of telefoon allang geen science fiction meer (denk aan de digitale assistent SIRI op de iPhone (inspiratie nodig?)). Grote IT-spelers zoals Facebook, Google, Apple en Amazon?—?weten dit als geen ander en ontwikkelen technologieën die zich in rap tempo aanpassen aan de manier waarop mensen met elkaar praten. Langzamerhand leert de computer onze taal in plaats van andersom.

Conversatie als User Interface
Als we spreken over user interface – de grafische gebruikersomgeving – kun je denken aan wat je allemaal aan informatie en acties ziet als je Facebook gebruikt, een zoekwoord in Google intypt of een huis op Funda zoekt. Dat wat de gebruiker allemaal ziet aan informatie om - in de geopende omgeving - met de computer te kunnen interacteren, is de user interface. Als we het hebben over de trend van praten met je computer, kunnen we dus zeggen dat die manier van converseren met je computer een ‘ user interface’  is geworden. 

In feite is de chatbot of voice assistent een gehumaniseerde zoekmachine, verpakt in een interface op je website of als plugin in een bestaand platform. De stemgestuurde computer helpt de gebruiker nóg beter naar de juiste informatie of door het juiste proces. Wat resulteert in: een verhoogde relevantie, snellere service en positievere gebruikservaring. En dat alles in de taal van de gebruiker.Kijk maar eens hoe Uber dit al doet in deze video op Youtube. En zie daar: het webformulier is ineens passé. 

Wat betekent dit voor woningcorporaties?
Als we het hebben over mogelijkheden van spraakgestuurde klantinteracties in de corporatiebranche zie ik een zee aan kansen. Het verleiden van de klant om gebruik te gaan maken van de zelfservice-mogelijkheden wordt met de komst van spraak een stuk makkelijker. Bovendien biedt deze manier van converseren in korte berichtjes mogelijk grote voordelen voor de meer dan 2,5 miljoen laaggeletterden in Nederland.

Geboeid?
Spannende ontwikkelingen die in een ware stroomversnelling lijken te zitten. Heb je vragen, ideeën of wil je weten wat deze trend voor jouw corporatie of organisatie kan betekenen? Schroom niet om contact met ons op te nemen. Immers, tot nu toe drinken er hier op kantoor nog altijd alleen echte mensen koffie met je.

Bron: Zig Websoftware

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Zig Websoftware in de CorporatieGids 2016 te bekijken.