Zig Websoftware over business intelligence

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Business intelligence (BI) is gericht op het verzamelen en analyseren van data waarmee een organisatie inzicht kan krijgen over hoe zij efficiënter kan werken of haar klanten beter kan bedienen. Via welke kanalen worden klantvragen bijvoorbeeld het snelst opgelost? En hoe kan een organisatie hier slim op inspelen? Inzicht in deze gegevens kan een trigger zijn om anders te gaan handelen. Dat is, in een notendop, waar het bij BI om draait.

BI is volop aan het veranderen. Benieuwd naar dé trends op dit vlak? Ik zet de 5 belangrijkste verschuivingen voor je op een rijtje.

1.     Van management naar werkvloer

Momenteel sturen managers nog veel op de cijfers die zij te zien krijgen. Er vindt echter een verschuiving naar de werkvloer plaats. Managers hebben uiteraard nog steeds de mogelijkheid om alle informatie te bekijken, maar ook medewerkers krijgen inzicht in de cijfers die kunnen helpen bij hun werk. Denk aan het tonen van doorlooptijden van advertenties in een woonruimtebemiddelingssysteem aan corporatiemedewerkers.

  • 2.     Van big data naar big insight

De hoeveelheid data wordt minder belangrijk, belangrijker wordt welke inzichten je eruit kunt halen. Wat dit betekent? Nóg gestructureerder vragen stellen en data verzamelen.

  • 3.     Van fysiek naar digitaal

Je ziet dit bijvoorbeeld bij Pokemon Go waarbij de echte wereld en de digitale wereld in elkaar opgaan. Ook digitale, virtuele werelden bevatten een schat aan informatie. Bij Pokémon Go kun je denken aan de looppatronen van mensen en het gebruiken van informatie om drukke plekken te voorspellen. (Onze blog “Hoe Pokémon Go de toekomst van de corporatiebranche voorspelt” trouwens al gelezen?)

  • 4.     Van costly naar commodity

BI wordt goedkoper of zelfs helemaal gratis. Denk aan een verschuiving van betaald naar freemium. BI wordt hiermee vrij te gebruiken, maar daar staat wel wat tegenover; data vrijgeven of betaling voor geavanceerde functionaliteiten.

  • 5.     Van halen naar brengen

In plaats van dat de gebruiker zelf naar de data toe moet, komt de data naar de gebruiker toe! Denk aan het tonen van cijfers in een woonruimtebemiddelingssysteem waarmee medewerkers inzicht krijgen in de voortgang van het aanbiedproces. 

Bron: Zig Websoftware

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Zig Websoftware de CorporatieGids 2017 te bekijken