Zayaz: "Nieuwe telefonie-omgeving verbetert bereikbaarheid en verlaagt kosten"

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Binnenkort wisselt woningcorporatie Zayaz uit 's Hertogenbosch van hoofdkantoor. Voor de grootste volkshuisvester uit de Noord-Brabantse stad was dit tegelijkertijd een mooi moment om een nieuwe telefonie-omgeving te realiseren, geïmplementeerd door Unexus. CorporatieGids.nl sprak met Jan van der Meer (rechts), Manager Financiële en Facilitaire Dienstverlening, en Sven Heijns (links), Coördinator Financiële Dienstverlening, over de beslissing.

Gevraagd naar de voordelen van de nieuwe telefonie-omgeving van Unexus, zegt Jan van der Meer: "Het zorgt vooral voor meer flexibiliteit. Wij gaan na de verhuizing gebruikmaken van een flexibel werkconcept. Hierbij biedt Zayaz haar medewerkers de gelegenheid om onafhankelijk van plaats en tijd te werken. De nieuwe telefonie-oplossing faciliteert ons hierbij."

Geen vaste telefoons
Sven licht de werking van de nieuwe volledige telefonie-omgeving bij Zayaz verder toe: "Medewerkers zijn nu op hun smartphone via het interne doorkiesnummer bereikbaar. Daarnaast blijft de reguliere mobiele telefonie ook bestaan. Dezelfde oplossing wordt ook aangeboden vanuit de clientomgeving en KCC-applicatie.. Wat verandert is dat werknemers nu niet meer van vaste telefoons gebruikmaken op hun werkplekken."

In de oude situatie hadden alle medewerkers wél beschikking over zo'n vast toestel op hun werkplek. Hierop waren ze te bereiken volgens Jan, maar minder goed dan op een mobiel toestel: "Al het telefoonverkeer kan nu via één mobiel device gaan, wat onze telefonische bereikbaarheid sterk verbetert. In de nieuwe telefonie-omgeving bepaalt de medewerker vervolgens zelf of hij bereikbaar is voor een telefoongesprek."

Twintig procent
Een ander voordeel van de focus op mobiele telefoons vergeleken met vaste apparaten, is een aanzienlijke kostenbesparing voor de volkshuisvester. Sven: "Door middel van de nieuwe telefonie-oplossing zullen wij jaarlijks ongeveer twintig procent op onze telefoniekosten besparen. Dit komt vooral omdat vaste telefoons minder gebruikt zullen worden. Ook dit was een van de redenen voor Zayaz om naar de nieuwe omgeving over te stappen."

Flexibel werken
Volgens Sven betekent de nieuwe telefonie-omgeving niet dat de corporatie uit 's Hertogenbosch meer gaat inspelen op telefonisch contact met huurders: "Integendeel juist. Sinds begin 2015 is ons klantportaal operationeel. De nieuwe telefonie-oplossing sluit hier goed bij aan. Ook faciliteert het het flexibele werken dat wij bij Zayaz willen verwezelijken, omdat medewerkers beter kunnen werken waar en wanneer ze maar willen."

Prestatiegerichte aanpak
Woningcorporatie Zayaz heeft volgens Jan tijdens het inkooptraject van de nieuwe telefonie-oplossing een prestatiegerichte aanpak doorlopen. De prestatiegerichte aanpak betekent dat slim gebruik wordt gemaakt van de kennis en ervaring van de leverancier, in plaats van dat de leverancier precies wordt voorgekauwd wat ze moeten leveren. "Op deze manier konden wij het beste gebruikmaken van de expertise van de leverancier van de oplossing."

"Unexus heeft ons tijdens het traject gewezen op de aanwezige kansen en risico's. Ook tijdens de implementatiefase stelde Unexus zich steeds op deze manier op, wat uiteindelijk leidt tot een tevreden klant en een trotse leverancier."

Bron: Johan van den Beld | CorporatieMedia - 4 juni 2015

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Unexus in de CorporatieGids 2015 te bekijken.