Zayaz is een mensenbedrijf, geen vastgoedbedrijf

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Corporaties moeten terug naar hun kerntaak. Betekent dat meer focus op vastgoed en minder op de klant? Bestuurder Mohamed Acharkiwijst dat voor zijn corporatie resoluut van de hand. ‘’Zayaz is een mensenbedrijf, geen vastgoedbedrijf’’. Een gesprek over het faciliteren van huurders in plaats van het leveren van producten en diensten.

Download hier het originele artikel uit CorporatieGids Magazine editie juni 2014

Mohamed werkt sinds 2009 bij Zayaz. Hij begon er als manager Klant en Wonen en bekleedt sinds november 2012 de positie van bestuurder. Toegegeven, in de vijf jaar dat CorporatieGids Magazine bestaat, hebben we niet eerder een bestuurder van Marokkaanse komaf geïnterviewd. ‘’Die kans is ook niet zo groot. Ik ben waarschijnlijk de enige tot nu toe in Nederland’’, antwoordt Mohamed met een glimlach.

Stadscorporatie
Zayaz is een echte stadscorporatie met 14.000 huurders en richt zich uitsluitend op Den Bosch. ‘’Primair gaat het ons om het meedoen van de mensen in en aan de samenleving, zegt Mohamed. ‘’Minder vanuit vastgoed redeneren en meer vanuit de huurder. Daarom is betaalbaarheid voor ons het belangrijkste thema nu. Ons vastgoed zetten we optimaal in ten dienste van deze doelstelling’’. Op de vraag of de verhuurderheffing en donaties aan het fonds voor noodlijdende corporaties dat meedoen in de samenleving hindert, zegt Mohamed: ‘’Het dwingt ons tot ondernemerschap en focus. We hebben de afgelopen periode keuzes gemaakt en focus aangebracht in onze activiteiten om juist de primaire doelgroep beter en blijvend te kunnen bedienen.’’

Dialoog
Mohamed vervolgt: ‘’Voor het nieuwe ondernemingsplan zijn we met onze huurders in dialoog gegaan. De feedback uit deze gesprekken, maar ook uit de dagelijkse gesprekken tussen medewerkers en huurders, is de basis voor ons handelen. Het geeft legitimiteit en maakt duidelijk waar wij als Zayaz waarde toevoegen. Uit de gesprekken kwam naar voren dat huurders ons graag in een meer faciliterende rol zien. Dat is wat anders dan producten en diensten leveren. Huurders doen graag veel meer zelf dan wij denken. Van de andere kant willen ze dan ook dat ze er wat voor terug krijgen.’’

Integraal denken
‘’Samen kun je veel meer, dan wanneer je als corporatie in de ‘doe’ stand blijft staan’’, weet Mohamed. ‘’Dat vraagt van ons integraal denken en handelen. Als je dat beseft heb je een deel van de verandering binnen je organisatie te pakken. We hoeven niet alles zelf te doen en zeker niet overal’’. Mohamed geeft een voorbeeld: ‘’Wij zetten ons leveranciersbestand in om een bijdrage te leveren aan mensen die afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Zonder dat wij als corporatie iets doen, zetten we onze leveranciers in om te helpen. Inmiddels hebben onze leveranciers al circa 100 mensen met een beperking aan werk geholpen. Meedoen is belangrijk om mensen verder te helpen.’’

Mensenbedrijf
Op de vraag of de beperkingen die Blok corporaties opwerpt hierop van invloed zal zijn, zegt Mohamed: ‘’Nee. Ik voel me verbonden met onze huurders. Wij zijn een mensenbedrijf en Zayaz zal nooit een vastgoedbedrijf worden. Een woning is niet meer dan een middel om mensen een stap verder te brengen.’’

Betaalbaarheid
Betaalbaarheid is een belangrijk thema bij Zayaz. Op de vraag hoever de verantwoordelijkheid strekt, zegt Mohamed: ‘’Mensen zijn zelf primair verantwoordelijk voor de eigen woonlastendruk. Maar het woonlastenprobleem ligt tot op zekere hoogte wel binnen onze invloedsfeer. Op die manier kijken wij ernaar. Wij nemen dus onze verantwoordelijkheid door betaalbaarheid de hoogste prioriteit toe te kennen.’’

Portefeuillestrategie
Hij licht toe: ‘’In onze portefeuillestrategie stellen we betaalbaarheid centraal. Het is een belangrijke afweging in onze investerings- en beleidsbeslissingen. Ook hier richten we ons op het faciliteren van de huurders. Je ziet dat de verzorgingsstaat afbrokkelt. De burger is initiatieven aan het nemen om vanuit eigen kracht en regie problemen op te lossen. Velen kunnen dat, maar niet iedereen. Wij faciliteren, maar nemen de problemen niet over. Huurders die willen, faciliteren we.’’

Cultuuromslag
Hij vervolgt: ‘’We merken dat veel van onze bewoners daar klaar voor zijn, zonder de illusie te hebben dat alle bewoners dat willen en kunnen. Er is helaas ook een groeiende groep die juist meer aandacht vraagt. Door beter te luisteren naar de huurder kom je tot andere inzichten en aanbod. Dat is ook een hele opgave voor Zayaz. Een cultuuromslag, omdat we gewend zijn om in producten en diensten te denken. Het vraagt om een andere kijk op zaken. We zijn als organisatie in ontwikkeling om hieraan te kunnen voldoen.’’

Luisteren
‘’De organisatieontwikkeling en cultuurverandering doen we langs de lijn van de inhoud’’, licht Mohamed toe. ‘’Door met elkaar in gesprek te gaan en goed te luisteren naar wat de huurder wil, zonder vooraf al met een vooringenomen beeld aan tafel te zitten. Dat is een zoektocht die tijd kost. Dat mag ook, want het nieuwe ondernemingsplan van 2013 is nog vers. Het vraagt om integraal denken en samenwerken met huurders en partners.’’

Informatiemanagement
Naast integraal denken levert goede informatie ook een bijdrage aan het realiseren van doelen. ‘’Bij Zayaz hebben we geconstateerd dat deskundigheid nodig is om informatiemanagement goed in de grip te krijgen’’, zegt Mohamed daarover. ‘’We hebben Arthur Frieser van adviesbureau Andersom gevraagd ons hierin te faciliteren. Vorig jaar hebben we een integraal informatisering- en beleidsplan vastgesteld. Door informatiemanagement te verankeren zien we nu al dat mensen uit de business en IT veel meer de samenwerking zoeken om de meerwaarde van ICT te verkennen. Dit gebeurt ook in de context van nieuwe huisvesting en plaats- en tijdonafhankelijk werkplekconcept die we medio 2015 in gebruik nemen. We hebben straks minder werkplekken. Dat kan ook, omdat we in 2013 zijn gekrompen in aantal fte. Bovendien hoeft niet iedere medewerker eerst naar kantoor te komen. Je kunt ook vanuit huis werken en naar huurders toe.’’

Afstand
‘’Informatiemanagement heeft bijgedragen aan het overbruggen van de afstand tussen I&A en de business’’, zegt Mohamed. ‘’Twee jaar geleden waren dat nog aparte werelden. Het ging over wij en zij. Binnen I&A hebben we nog wel wat werk te verzetten. De afgelopen periode hebben we de processen en data op orde gebracht. Nu werken we aan de invulling van het eigenaarschap voor processen, systemen en data. We maken op dit moment de verschillende rollen helder, ook in het kader van de op handen zijnde ingebruikname van het Shared Service Center dat we samen met Allee Wonen hebben opgezet. De medewerkers zijn al samengebracht en de plannen op elkaar afgestemd. De automatisering is al geoutsourcet.’’

Nullen en enen
Op de vraag wat informatiemanagement, outsourcen van automatisering en het Shared Service Center moet opleveren, zegt Mohamed: ‘’Uiteindelijk moet I&A ons helpen onze doelen te bereiken. Dat lukt nu steeds beter omdat door informatiemanagement de taalbarrière tussen de business en IT is opgelost. Een woningcorporatie denkt in mensen en dienstverlening en een informatiemanager in nullen en enen. Bij Zayaz zijn deze twee werelden nu één geworden. Het helpt ons verder.’’

Bron: CorporatieGids Magazine