Dat implementaties ook sneller kunnen dan gepland bewijzen ze bij Zaam Wonen. Daar zijn ze gestart met Inspectie App, de mobiele applicatie die de inspecteur in staat stelt met een tablet de voor- en of eindopname en oplevering op locatie af te handelen. En sneller dan de planning gingen ze er al mee aan de slag. We spreken vandaag met Marlies Zimmermann, Jan Thoonen en Karel Smitsmans. En omdat we in Limburg zitten hebben uiteraard een stukje vlaai meegenomen.
Marlies gaat van start: ‘Ik had een dag meegelopen met de collega’s van Wonen Meerssen. Toen ik daar de Inspectie App zag, dacht ik, deze moeten wij ook gaan gebruiken. Ik heb de volgende dag dit ook direct ter sprake gebracht bij mijn eigen corporatie. Na een demo van Gerrit van de Put van NCCW waren we helemaal om. We hadden al een duidelijk beeld van de inrichting die we wilde hebben, het mutatieproces was duidelijk en afgebakend en hebben keurig op tijd alles aangeleverd’.
Jan: ‘We hebben een vliegende start gemaakt. Marlies is begonnen met het inspecteren via de Inspectie App en ik heb in eerste instantie alles nog op papier gedaan maar ben ook redelijk snel overgestapt. We waren er zo snel aan gewend, de laatste twee trainingssessies hebben we niet gehad. We hebben Gerrit opgebeld en gezegd: Je hoeft de hele reis naar Limburg niet te maken, we werken er al gewoon mee. Het moeilijkste voor mij was om aan de iPad te wennen. Ik ben niet zo’n iemand die ’s avonds met zo’n tablet op schoot zit. Dat gaf meer problemen dan de App zelf. We hadden eigenlijk alleen nog wat tekstuele aanpassingen in de App en die heeft Gerrit er ook heel snel in verwerkt’.
Marlies: ‘Het is nu de iPad openklappen en hij doet het. Je klikt op het adres en je kunt meteen van start en de inspectie starten. We hebben niet voor dezelfde inrichting als Meerssen gekozen. We doen toch sommige dingen iets anders. Maar in principe is het gewoon de flow volgen. Dat is ook meteen een groot voordeel, je hebt alles al op je scherm staan. Ook de link naar woninggegevens in IntraWIS is heel waardevol. Foto’s komen meteen op de goede plek voor collega’s van dagelijks onderhoud. We hebben onze werkwijze wel moeten aanpassen. We hadden eerst alle inspectie- en woninggegevens fysiek in een mapje zitten. Alles werd gescand in een mapje gezet en nadat het compleet was gearchiveerd. Nu heb je direct een kopie in je mail (hoeft niet meer in gescand te worden) en het zit daarna direct in IntraWIS. Het levert ons een behoorlijke tijdbesparing op. Je hebt alle standaardmaatregelen direct in de app staan. Je voegt alleen nog de extra zaken en uitzonderingen aan toe waar wel wat aan de hand is’.
Jan: ‘Alles is veel duidelijker en er wordt meer vastgelegd. En alles wordt op dezelfde manier vastgelegd. Of nu Marlies of ik ga, we doen en registreren het op dezelfde manier’. Marlies vult aan: ‘Ik ben anders dan Jan. Ik schreef alles heel uitgebreid, misschien wel te uitgebreid op. Jan kan een betere inschatting maken of mensen het goed achter laten of niet en past daar zijn werkwijze op aan. Nu doen we het op dezelfde manier. Je hebt direct alle standaardprijzen tot je beschikking en maakt dus ook meteen een goede inschatting en ook dezelfde inschatting als je collega’.
Tot slot schuift Karel Smitsmans aan. ‘We zijn een fusiecorporatie met ambities. We willen niet een grote bureaucratische club zijn. We gaan voor het vertrouwde gevoel. We vinden persoonlijke contact dus ook erg belangrijk. We hebben twee opzichters die ook iedereen kent. Klanttevredenheid staat bij ons met stip bovenaan, maar we zijn geen Sinterklaascorporatie. Dus we willen we naast goed persoonlijk contact ook alles zakelijk en goed vastleggen. Dit betekent ook duidelijk zijn. Betrouwbaarheid is een kernwaarde daar hoort duidelijkheid bij. Een nette brief of mail met heldere afspraken is duidelijker en betrouwbaarder dan een handgeschreven formulier’.
Kortom de ruim 200 inspecties per jaar bij Zaam Wonen zijn in goede handen bij Marlies en Jan net als de Ipad met daarop de Inspectie App. Dat verdient zeker een stukje vlaai.
Bron: NCCW | Foto: Zaam Wonen
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine - November 2024 Inhoud Ferry van der Pal (Wonen Wateringen): Fusie leidt tot betere bijdrage aan de volkshuisvestelijke opgave…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.