Young professionals werken aan interne start-up Sammie

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Grote kans dat je je nieuwe liefde via een app gevonden hebt. En dankzij de herinneringen van social media, kun je je oud-collega feliciteren met zijn nieuwe functie. Algoritmes en Artificial Intelligence zijn inmiddels onderdeel van ons dagelijks leven. Veel bedrijven onderzoeken daarom wat Artificial Intelligence voor hun product kan betekenen. Ook Kubion investeert in onderzoek en ontwikkeling van Artificial Intelligence. Sammie is hier een sprekend voorbeeld van. Ontstaan uit het brein van Merel de Klein en Bouke Stam, twee jonge professionals die bij Kubion alle ruimte krijgen.

Sammie is het nieuwste product op het IRIS-platform van Kubion. Sammie is een digitale assistent die het medewerkers van de klantenservice nog makkelijker moet maken om sneller en efficiënter de juiste informatie te vinden en door te geven. Bouke en Merel, twee jonge, net afgestudeerde ontwikkelaars werken aan Sammie. Bouke is sterk in het uitzetten en bedenken van de grote lijnen. Merel is vooral van de verfijningen. Samen zijn ze een perfect op elkaar ingespeeld team.

Kansen voor jong professionals
Merel en Bouke kozen bewust voor een carrière bij Kubion. Bouke: ‘Ik wil graag werken bij een innovatief bedrijf. Kubion geeft medewerkers alle ruimte om te experimenteren. Hoe cool is dat!’ Bouke werkt alweer tweeëneenhalf jaar voor de softwareontwikkelaar. Hij begon als derdejaars stagiair Technische Informatica, had het naar zijn zin, studeer de bij Kubion af en kreeg een contract aangeboden.

Bouke zit samen met Merel in het ontwikkelteam. Merel is ook zo’n jonge pr ofessional. Zij deed een bachelor Informatica en studeerde cum laude af. Ook zij liep in haar derde jaar stage bij Kubion, maar besloot bij een ander bedrijf haar afstudeerstage te doen. Eenmaal afgestudeerd wilde ze graag terug naar Kubion. Dat lukte. Merel: ‘Ik zit hier ontzettend op mijn plek. Ik werk met leuke mensen, krijg uitdagende opdrachten en heb de afgelopen maanden ongelooflijk veel geleerd.’

Van idee naar volwaardig product
Sammie is een nieuw onder deel van IRIS, het eenvoudige en modulaire softwaresysteem waar veel woningcorporaties gebruik van maken. Op het CorporatiePlein 2018 is Sammie geïntroduceerd en kregen bezoekers een live demonstratie van de slimme assistent. De belangstelling was zo enorm, dat Kubion ter plekke extra demosessies organiseerde. De deelnemers van de live demonstraties ervoeren hoe Sammie met slimme tekstsuggesties, ingenieuze fotoherkenning en innovatieve Artificial Intelligence-toepassingen perfecte ondersteuning bood voor medewerkers van de klantenservice.

Bart van Haren, mededirecteur Kubion: ‘Sammie is een slimme innovatieve ontwikkeling die optimaal gebruikmaakt van Artifical Intelligence. De enthousiaste beursreacties ondersteunen ons in het vertrouwen dat we in Sammie hebben. Daarom besloten we binnen Kubion een start-up in te richten. Zodat de demoversie van Sammie een volwaardig product kan worden.’

Sammie is slim en razendsnel
En dat is waar Merel en Bouke de komende maanden dagelijks mee bezig zullen zijn. Ze schrijven unieke software, zodat Sammie via sl imme Artificial Intelligence razendsnel data en gegevens bij elkaar kan zoeken. Sammie is zo intelligent dat ze begrijpt waar de zaak over gaat en de juiste suggesties voor een vervolg kan geven. Bouke geeft een voorbeeld: ‘Stel, er komt een bericht binnen van een huurder. Hij meldt dat hij een lekke kraan heeft. Terwijl de medewerker van de klantenservice de klant een goedemorgen wenst, krijgt ze in haar scherm al een bericht van Sammie die exact weet welke bewoner aan de lijn is. Omdat ze weet dat het om een kraan gaat, kan ze direct doorverwijzen naar de kennispagina reparatieverzoeken.’ Sammie leest mee en zoekt automatisch bijbehorende gegevens. Zo worden taken die voorheen veel tijd kostten, dankzij Sammie geautomatiseerd. Naast tijdsbesparing wordt de kwaliteit van de service sterk verbeterd. Klantenservice heeft sneller een juist antwoord en handelingen worden consistenter. En dat levert uiteindelijk weer tevreden huurders op.

Sammie zegt sorry
Als alles volgens plan verloopt, gaat Sammie eind dit jaar in productie. Bouke: ‘We zijn Sammie nu aan het testen bij een woningcorporatie. We kunnen aan de tekentafel van alles bedenken, maar in de praktijk gaan dingen vaak toch weer net even anders.’ Als voorbeeld noemt hij de WhatsApp-namen waarbij mensen niet alleen letters, maar ook emoticons gebruiken. Boze emoticons herkent Sammie inmiddels. Ze heeft er ook al een antwoord op: Sorry.

Gratis live demonstratie
Sammie kan gebruikt worden door klantenservicemedewerkers die vragen krijgen over reparaties, huur, overlast, wisselen van woning of voor mensen die vragen hebben tijdens hun zoektocht naar een geschikte woning. In de toekomst zal Sammie steeds meer terugkerende taken over kunnen nemen. Nieuwsgierig naar wat Sammie en ons softwaresysteem IRIS voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op. Dit kan heel eenvoudig. Stuur een e-mail naar info@kubion.nl. Vragen? Bel ons op 030 606 92 60. Wij komen graag bij je langs om alle vragen te beantwoorden.

Bron: CorporatieGids 2019 | Foto: Kubion