Een goed begin is het halve werk. De sprong naar een datagedreven organisatie maak je niet zomaar. Er is een gedegen voorbereiding voor nodig en er zijn strategische vragen te beantwoorden voor het zover is. Woningcorporatie Woonwenz pakt de operatie serieus aan, met Business Insight Online van CNS.

Carola Bovée-Driessen, informatiemanager bij Woonwenz, houdt zich bezig met de informatievoorziening van de corporatie. ‘Daarbij hoort ook de vraag wat we op strategisch niveau willen doen met data.’

Om ambitieuze doelen te behalen, en om het dagelijks werk te stroomlijnen, wil Woonwenz meer datagedreven werken. ‘We praten daar veel over’, zegt Bovée. ‘Wat is eigenlijk een datagedreven organisatie, en welke stappen moeten we zetten om daar te komen? Voor ons is het linkje met strategie heel belangrijk. Want waar hebben we dan precies meer data voor nodig om betere beslissingen te kunnen nemen?’

Grenzeloze mogelijkheden
Woonwenz werkt met Dynamics Empire, het ERP-systeem van cegeka. ‘Om in de toekomst in de cloud te kunnen werken, kunnen we voor Business Intelligence niet bij cegeka terecht. Maar wél bij CNS, de partner van cegeka. De voordelen van dat partnerschap, het samenspel en de korte lijntjes, zijn voor ons zo evident dat we niet naar andere leveranciers hebben gekeken. De tool biedt ons zoveel mogelijkheden, dat we er heel veel van verwachten. Zoals een overzichtelijk dashboard voor de weergave waarin informatie ‘one click away’ is. De mogelijkheden die de tool biedt om data te combineren en te uploaden vanuit externe informatiebronnen zijn ongekend, voor onszelf en voor de ketenpartners waarmee we samenwerken. Met als doel: het zo goed mogelijk doen voor onze huurders. We krijgen een enorm data lake, de mogelijkheden van Power BI zijn bijna grenzeloos.’

Thuis in de materie
Een groot voordeel van Business Insight Online, zegt Bovée, is dat CNS thuis is in de materie van de woningcorporaties. ‘De branche heeft altijd te maken met actualiteiten, en met wet- en regelgeving. CNS zit, in het samenspel met cegeka, bovenop al die ontwikkelingen. Als zij nieuwe zaken signaleren, zijn ze bij wijze van spreken al aan het bouwen in hun dashboard.’

Deep dive sessie
Bij het starten met Business Insight Online gaat Woonwenz niet over een nacht ijs. De overstap wordt goed voorbereid. Zo koos de corporatie voor een online ‘deep dive sessie’, waarbij de kerngebruikers alle mogelijke vragen konden stellen aan CNS.

Die sessie heeft heel veel belemmeringen, bezwaren en twijfels weggenomen, stelt Bovée. ‘Medewerkers waren laaiend enthousiast. Wat ik zelf sterk vond, was dat CNS zich kwetsbaar opstelde. Ze waren heel eerlijk over wat nog niet in de tool zit, en over wat er nog op de planning staat. Ik vind die openheid en transparantie fijn, dan weet je waar je aan toe bent.’

Check op kwaliteit
Voor Woonwenz aan de slag gaat met Business Insight Online, wil de corporatie weten hoe het gesteld is met de datakwaliteit. Bovée: ‘We hebben een nulmeting uit laten voeren om de peilstok erin te stoppen. We zien nu waar de pijnpunten zitten. Een diepgaande analyse moeten we nog doen, maar we zijn best tevreden met de uitkomst. De nulmeting gebruiken we om wat manco’s te herstellen, stapje voor stapje. Ik verwacht dat we straks kiezen voor een permanente check op kwaliteit met DQ Monitor.’

Meer weten?
Wil je meer lezen over de keuze van Woonwenz voor CNS? Klik dan hier voor het uitgebreide verhaal. De gap-analyse komt daarin aan de orde, net als de ins & outs van de ‘deep dive sessie’, de visie van Carola Bovée en nog veel meer. Zelf een ‘deep dive sessie’ doen met de organisatie? Neem dan contact op met Ilse van der Steen via 088 3880032 of ilse.van.der.steen@cns.nl.

Bron: CNS, Foto: Woonwenz