Woonwaard voegt waarde toe met CNS

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

In het begin van april heeft CNS woningcorporatie Woonwaard mogen begroeten als nieuwe klant. Feestelijkheden moeten nog even achterwege blijven door corona, maar de taart volgt, belooft Ilse van der Steen van CNS. Aan de kant van Woonwaard wordt ook verheugd gereageerd op de nieuwe samenwerking. ‘Door te werken met data willen wij zoveel mogelijk waarde toevoegen aan onze organisatiedoelstellingen.’

Woonwaard is de woningcorporatie in de regio Noord-Kennemerland. In de kop van Noord-Holland, rondom Alkmaar, Heerhugowaard en Langedijk, beheert Woonwaard ca. 15.000 huizen. Een huurder die zich inschrijft voor een sociale huurwoning, moet daar 7 jaar en 7 maanden op wachten. ‘Veel te lang’, zegt Sander Beukers, BI-regisseur van Woonwaard, die functioneel leiding geeft aan het datateam van de corporatie. ‘Als je je op je 18e inschrijft, ben je aan de beurt als je 26 bent. Onze missie is: “Iedereen een thuis, nu en in de toekomst”. Deze missie, die we hebben beschreven in ons ondernemingsplan, is heel herkenbaar en actueel voor de Nederlandse woningmarkt. Wij streven naar een passende woningvoorraad, dat is een van onze kernopgaven. Bieden we de woningen aan die de markt verwacht? We willen meer doorstroming bevorderen, zodat huurders in het huis wonen dat bij hen past. Ook bouwen we meer.’

Kernopgaven
Naast passende woningen zijn de andere drie kernopgaven van Woonwaard: prettige buurten, gezonde woningen en een waardevolle organisatie. Beukers legt uit wat de organisatie nastreeft met de kernopgaven: ‘Wij willen bijdragen aan een leefbare omgeving. Wij zetten ons in voor duurzaamheid door onze woningen in een goede conditie te houden, te zorgen voor goede ventilatie en CO2-uitstoot te beperken. Als waardevolle organisatie streven we bovendien naar tevreden huurders door een goede dienstverlening, en willen we een aantrekkelijke werkgever zijn.’

Stabiele rapportages
Beukers verwacht dat Woonwaard de kernopgaven beter kan realiseren door de samenwerking met CNS. ‘Wij nemen het datawarehouse af, wat de basis wordt voor de analyses van onze BI-specialisten, en diverse modules, waaronder rapportages. Daar heb ik er al een paar van gezien, en ik verwacht dat ze heel stabiel zijn en meebewegen met de regelgeving en compliancy. We moeten nog migreren, maar we kijken reikhalzend uit naar de overstap. Ik verwacht dat de dienstverlening van CNS heel goed past bij onze strategie dat het BI-team zich moet concentreren op de kernopgaven.’ Want datawarehousebeheer en rapportages ontwikkelen die bij elke woningcorporatie hetzelfde zijn horen daar níet bij, stelt Beukers.

Focussen op wat ertoe doet
‘Met CNS hebben wij een professionele BI-partner in huis gehaald die niet alleen een kwalitatief goed product levert, maar ons ook kan ondersteunen als we capaciteit of kennis missen. Als we geen omkijken hebben naar de rapportages, kunnen wij ons in de toekomst richten op wat ertoe doet in onze organisatie.’ Beukers ziet uit naar de samenwerking met CNS, zegt hij. ‘Door de trainingen die we al hebben gedaan en de gesprekken die we hebben gevoerd, ben ik best onder de indruk van de kennis van CNS. Dat soort expertise kunnen wij nooit zelf binnen onze eigen grenzen organiseren als woningcorporatie, omdat het onze kernopgave niet is.’

Efficiënter werken
Door de data goed op orde te hebben, hoopt Woonwaard efficiënter te gaan werken. ‘Onze medewerkers beschikken over ijzersterke expertise. Het is heel mooi dat we die aan kunnen vullen met objectieve data waardoor we beslissingen beter kunnen onderbouwen, en beter kunnen bijsturen. We willen toe naar een betere besluitvorming in minder tijd. En we willen ons geld weloverwogen en goed besteden voor onze huurders. Met minder geld kunnen we straks meer impact maken voor de opgaven waarvoor we staan.’

Bron: CNS, Foto: Woonwaard