Woonnet Rijnmond 3.0: De volgende stap in woonruimtebemiddeling

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

In juni 2013 stemde de federatieraad van Maaskoepel unaniem in met een nieuwe visie op de woonruimtebemiddeling. Dat opende de weg naar een nieuwe manier van woonruimtebemiddeling die de klant centraal stelt. In 2014 hebben Maaskoepel en Qvision de handen ineen geslagen om tot een revolutionair concept te komen voor de nieuwe website WNR 3.0. Het resultaat is een innovatief platform waarmee de corporaties uit de regio Rijnmond hun aanbod optimaal kunnen presenteren en bemiddelen. Innovatief door onder andere de realisatie van een geheel nieuwe visie op de zoektocht van woningzoekenden en een nieuwe wijze om het woningaanbod te presenteren.

Het concept
De opdracht van Maaskoepel was voor onze afdeling Concept & Creatie helder en uitdagend. De website moest ‘anders’ zijn waarbij de persoonlijke benadering van de woningzoekende centraal moest staan en waarbij beelden de mensen moesten aanspreken. Bij het ontwikkelen van het concept vormde Pinterest de inspiratie voor de grafische weergave van zowel het beschikbare aanbod als de detailweergave van een woning.

Selfservice van A tot Z
Woonnet Rijmond 3.0 biedt de woningzoekende de meest complete ‘mijn’ omgeving die Qvision ooit heeft gerealiseerd. De woningzoekende is via de ‘mijn’ omgeving in staat om alle processen te volgen en allerhande acties uit te voeren. Zo heeft de woningzoekende inzicht in alle verstuurde correspondentie (zowel brief als email) en kan hij/zij zelf documenten toevoegen aan het dossier. Daarnaast kan de woningzoekende reageren op aanbiedingen, groepsbezichtigingen en interessepeilingen en heeft hij/zij inzicht in de status van de no-show regeling. Ook verstuurd het systeem ter herinnering automatisch een email of sms 24 uur voor een geplande afspraak.

Ook het uiterlijk telt
Deel van de opdracht van Maaskoepel was dat de website beeldend moest zijn. Het idee hierachter is dat mensen liever naar plaatjes kijken als dat ze (veel) tekst moeten lezen. Uit onderzoek blijkt ook dat de meeste mensen een pagina eerste scannen voordat ze daadwerkelijk de teksten op een pagina gaan lezen. Beelden in de vorm van zowel foto’s als video zijn dan ook een belangrijk onderdeel geworden van de nieuwe website.

Wanneer een website meer de nadruk legt op beelden is het belangrijk dat deze beelden voldoende en juiste informatie overbrengen op de bezoeker. Op WNR 3.0 worden beelden gebruikt om de bezoeker te informeren over de woning, de omgeving van de woning, en de sfeer in de wijk of buurt op basis van het woonmilieu. Het systeem biedt de corporatie de mogelijkheid om foto’s vast te leggen op zowel stad-, wijk-, als buurtniveau. Deze foto’s zullen vervolgens automatisch worden gebruikt bij de presentatie van de woningen uit de betreffende steden, wijken en buurten.

Ook zijn van alle woningen de zogenaamde woonmilieus bekend. De vormgeving van een advertentie past zich aan aan het woonmilieu van de omgeving van de woning om zo de woningzoekende de sfeer uit de omgeving al op de website te laten ervaren. Ten slotte is ook Google Streetview naadloos geïntegreerd in de weergave van de woning.

Nog beter, nog persoonlijker
Woonnet Rijnmond 3.0 is hèt meest complete en innovatieve platform voor woonruimtebemiddeling. Maar we zijn nog lang niet klaar! Plannen voor allerlei uitbreidingen zijn reeds gemaakt en de vervolgfases zijn gepland. De uitbreidingen focussen zich voornamelijk op het nog breder en beter informeren van de woningzoekende en het nog persoonlijker bedienen van de woningzoekenden. Benieuwd naar wat we allemaal gaan doen? Houd de website dan goed in de gaten.

Bron: Qvision

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Qvision in de CorporatieGids 2016 te bekijken.