Woongoed in Middelburg zorgt voor duurzame én betaalbare woningen voor mensen met een laag inkomen. De woningcorporatie heeft zo’n 6.000 woningen in haar bezit. Woongoed gaat voor gebruikersgemak als het gaat om haar diensten. Daarom implementeerden ze vorig jaar een nieuw softwaresysteem. ‘Wat we nog missen is het koppelen van verschillende datasystemen. We willen voor onze klanten een zo makkelijk mogelijk klantcontact. Daarnaast willen we dat alle contacten die we met een klant hebben, overzichtelijk bij elkaar staan. Binnen Woongoed noemen we dat een integraal klantbeeld,’ vertelt Frans van de Ploeg, medewerker informatisering, automatisering en contractbeheer bij Woongoed.
Klantcontact simpel en efficiënt houden
En dus ging Woongoed met een aantal interessante partijen in gesprek. Frans: ‘Kubion sprong er wat dat betreft echt uit. Hun visie is heel helder: klantcontact simpel, eenvoudig én efficiënt maken. Niet alleen voor Woongoed als klant maar ook voor de klanten van Woongoed. Met IRIS bieden zij één platform, één plek waar meerdere systemen samenkomen om de gegevens van klantcontacten aan elkaar te koppelen. En mobile first.’ Vooral dat laatste klonk Frans als muziek in de oren. Hij wil, zo vertelt hij ‘niet hele pagina’s hoeven door te jakkeren om bij het juiste formulier te komen.’
Eén platform voor alle klantcontacten
IRIS is een uniform platform en biedt tegelijkertijd de mogelijkheid om de klant op maat te bedienen. Met IRIS heb je alle data van één klant bij elkaar. Van naw-gegevens tot alle gesprekken die je via e-mail, brief, WhatsApp of telefonisch hebt gehad. Frans: ‘De medewerker buiten kan gewoon een bericht inspreken op de app op zijn mobiel en IRIS zorgt dan dat dit gesproken bericht automatisch in tekst bij het juiste klantcontact komt. Hoef je niet eens meer je laptop voor te openen!’
Organisch proces
Om alles behapbaar te houden kiest Woongoed ervoor om het hele proces in fases te verdelen. Heel spannend, vertelt Frans, die zichzelf een oldschool projectleider noemt. ‘Ik ben iemand die ver vooruit plant en harde deadlines stelt’. Kubion heeft een andere werkwijze. Eentje die ervan uitgaat dat niet alles vooraf tot in de finesse vast hoeft te liggen. Frans: ‘Er waren afspraken over de voorbereiding, het implementeren en het testen. Daar hangen geen tussentijdse deadlines aan. Best lastig, vooral in het begin. Maar gaandeweg begreep ik deze werkwijze.’ De samenwerking verliep uitstekend en Frans is vooral blij dat de medewerkers en de rest van de organisatie dit traject als relaxt en easy bestempelen. ‘Zij hadden geen last van de implementatie en konden gewoon doen wat ze moesten doen.’
Goede begeleiding
Werken met Kubion bestempelt Frans als een organisch proces. ‘En’, zegt hij, ‘Kubion levert wat het belooft. Zijn op tijd klaar, gaan niet over de begroting heen. Maar het allerbelangrijkste is toch de enthousiaste eigen medewerkers.’ Kubion heeft ons steeds meegenomen in alle processen en goed begeleid. We gaan dan ook vol vertrouwen en met veel plezier het vervolgtraject in.’
Bron: Kubion, Foto: Kubion
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine - November 2024 Inhoud Ferry van der Pal (Wonen Wateringen): Fusie leidt tot betere bijdrage aan de volkshuisvestelijke opgave…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.