Woonconcept rapporteert transparantie met het datawarehouse van CNS

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Woningcorporatie Woonconcept (www.woonconcept.nl) is actief op het gebied van huisvesting, woon- en zorgdiensten. Woonconcept verhuurt en beheert 12.500 eenheden in Hoogeveen, Meppel, Steenwijkerland en Assen. Het verschaffen van betaalbare woonruimte voor mensen die daar zelf niet in kunnen voorzien is de hoofdtaak voor Woonconcept. Het bevorderen van de leefbaarheid voor haar klanten staat hierbij hoog in het vaandel. Om dit te realiseren staat Woonconcept dicht bij haar klanten, wat onder meer blijkt uit de vier lokale woonwinkels waarmee Woonconcept werkt.

Om haar doelstellingen te bereiken is Woonconcept de afgelopen jaren steeds klantgerichter gaan werken. Ter ondersteuning hiervan zijn verschillende ICT-systemen gemoderniseerd. Erg belangrijk was in 2008 de overstap naar het nieuwe primaire systeem Empire van DSA·Vision. Tegelijkertijd is de rapportage naar het management van de organisatie sterk verbeterd. Het oude systeem kon geen historische gegevens vasthouden, waardoor trendanalyse vrijwel onmogelijk was. De overstap naar een nieuw primair systeem was een prima gelegenheid om ook de management-informatie naar een hoger plan te tillen. De oplossing die CNS samen met DSA·Vision biedt voor BI in de woningmarkt, gaf Woonconcept de mogelijkheid om in korte tijd een gedegen rapportage op te zetten.

Het datawarehouse van CNS werd enkele maanden na de oplevering van DSA·Vision Empire ingevoerd bij Woonconcept. Via een druk op de knop wordt nu de uitgebreide rapportage samengesteld. “De logistiek voor het distribueren van de rapporten neemt nu meer tijd in beslag dan het maken zelf.” zegt Henk Drent, binnen de afdeling Concerncontrol verantwoordelijk voor de rapportage naar het management. “Ik heb meer tijd nodig om te bepalen wie welke cijfers ziet dan met het creëren van de rapporten zelf. Dit betekent niet alleen een grote tijdswinst, maar ook een gerichtere en uitgebreidere rapportage naar de hele organisatie toe.”

De periodieke rapportage vanuit de afdeling Concerncontrol wordt, indien nodig, aangevuld met tekstuele uitleg. Wanneer de getallen hiertoe aanleiding geven worden er specifieke vragen toegevoegd richting de afdelingen. Tevens kan Concerncontrol op ad hoc basis zeer snel rapporten maken. Ook de afdeling Wonen en de afdeling Bouw en Beheer gebruiken DataWarehouse Explorer om binnen hun afdelingen rapporten te maken en te verspreiden.

De rapportage bevat maandelijkse cijfers over huurachterstand, leegstand en betalingsgedrag. Daarnaast wordt er gerapporteerd over woonruimtebemiddeling, woningvoorraad en projecten. De overzichten worden zowel door het management van de woonwinkels als door het bestuur gebruikt.

“De logistiek voor het distribueren van de rapporten neemt nu meer tijd in beslag dan het maken zelf."
Henk Drent, Concerncontrol, Woonconcept

“De afdelingen kunnen elkaars totaalcijfers zien. Deze transparantie zorgt voor een gezonde competitie tussen de afdelingen over o.a. de ontwikkeling in de huurachterstand,” stelt Drent. “Daarnaast stellen wij als afdeling Concerncontrol geavanceerde signaleringslijsten op voor de andere afdelingen. Daarin komen situaties naar voren die aandacht nodig hebben. Bijvoorbeeld wanneer een huurder een huurachterstand opbouwt boven een bepaald bedrag, daarnaast een verleden met huurachterstanden heeft en er is nog geen actie op ondernomen. Centraal geeft dit meer inzicht in de stand van zaken en het geeft de afdelingen de mogelijkheid om sneller en gerichter actie te ondernemen.”

“De samenwerking met CNS loopt erg soepel. Na de oplevering hebben we één dag in de maand een consultant bij ons op kantoor gehad om vragen te beantwoorden en tips te geven.”, stelt Drent. “Ook de servicedesk helpt ons tijdig en over het algemeen krijgen we meteen een oplossing. Ik zie CNS daarom als één van de betere leveranciers in de ICT.”

Bron: CNS

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van CNS in de CorporatieGids 2014 te bekijken.