Op dinsdag 4 juni ging het woonruimtebemiddelingssysteem van WoningNet (WRB) live in de regio Utrecht. Dit systeem helpt corporaties om hun woningen snel en slim te verhuren.
Nieuw in de implementatie
Om over te gaan op het systeem trekt WoningNet niet zomaar de stekker uit het vorige systeem. Deze overgang wordt grondig voorbereid. Uniek in deze implementatie is dat WoningNet een klant, Rikkert van Heerde, secretaris van Stichting Woonruimteverdeling Regio Utrecht (SWRU), vroeg om mee te draaien in de voorbereiding van de implementatie. Utrecht is een grote regio. Dan is het heel verrijkend om gebruik te maken van de kennis en ervaring van een klant uit de regio. Wat helpt om de implementatie zo soepel mogelijk te laten verlopen.
Super initiatief
Rikkert van Heerde van SWRU vond dit een super initiatief. ‘Heel goed dat WoningNet zich hier voor openstelde, het is niet zomaar iets om je klant zo direct bij je in huis te hebben’, vertelt Rikkert. ‘Ik vond het heel fijn om korte lijntjes te hebben en kritisch mee te kunnen kijken naar processen’. Wat hem betreft is het een aanrader voor elke implementatie.
‘Wat waren je verwachtingen?’
Rikkert: ‘Het is een IT-project en dan gaat er wel eens iets fout, dat hoort erbij. Het managen van de verwachtingen vind ik vooral belangrijk hierbij. Ik denk dat we daar vrij goed in geslaagd zijn.’
‘Wat ging goed?’
Rikkert: ‘Elke woningcorporatie leverde een vertegenwoordiger, die de ins & outs kende van WoningNet WRB. Zij hebben fantastisch werk geleverd. Het is cruciaal dat zij hun rol goed oppakten. De vertegenwoordigers hebben zelf de opleiding van het systeem aan hun collega’s gegeven. Daarover hoorde ik dat medewerkers enthousiast waren en ze de demo-omgeving nuttig vonden.’ De vertegenwoordigers zelf waren ook positief over het implementatietraject. Verder ben ik erg te spreken over de betrokkenheid en inzet van het implementatieteam van WoningNet. Zij hebben er alles aan gedaan om van de livegang een succes te maken.’
‘Had je zorgen?’
Rikkert: ‘Aan de vooravond van de livegang had ik geen grote zorgen. Ik wist dat een aantal functionaliteiten niet op tijd klaar zou zijn, maar alle essentiële zaken zaten erin. Je moet het ook in perspectief zien. Als niet alles in een keer soepel loopt, is dat vervelend, maar geen enorme verstoring. Er hebben zich geen grote problemen voorgedaan.’
‘Wat heeft je verrast?’
Rikkert: ‘Het WRB-systeem werkt veel intuïtiever dan het oude systeem. Voorheen had je een flinke opleiding nodig en een instructieboek om met het systeem te kunnen werken. Nu kan je zonder veel instructies je woningen verhuren.’
Bron: WoningNet, Foto: WoningNet
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine - November 2024 Inhoud Ferry van der Pal (Wonen Wateringen): Fusie leidt tot betere bijdrage aan de volkshuisvestelijke opgave…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.