Woningcorporaties op koers met Prestatiemanagement

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

De CorporatieGids 2014 biedt woningcorporaties het startpunt voor (her)oriëntatie op bedrijfsvoering en ICT- oplossingen en diensten. Naast een zo volledig mogelijk overzicht en bedrijfspresentaties van toeleveranciers en adviesbureaus, biedt de CorporatieGids ook redactionele houvast voor onze doelgroep. Vandaag aandacht voor “Prestatiemanagement

Gezamenlijk vertegenwoordigen de ruim 400 woningcorporaties in Nederland meer dan 2,4 miljoen woningen (bijna 32% van het totale woningaanbod) met een totale WOZ-waarde van meer dan 375 miljard Euro. Een belangrijke sector dus, die misschien daarom de laatste tijd regelmatig onder het vergrootglas heeft gelegen. Helaas was de berichtgeving daarbij niet altijd even positief: het nieuws over suboptimale resultaten, onverantwoord genomen risico’s en gebrek aan transparantie bij enkele woningcorporaties hebben een negatieve uitstraling op de gehele sector gehad. Goed prestatiemanagement kan corporaties hierbij helpen.

Minder risico’s, meer successen
De resultaten van woningcorporaties kunnen worden uitgedrukt in termen van input (tijd, mensen en middelen), output (de geleverde producten en diensten) en outcome (het effect op de beleving van de stakeholders). Lange tijd was er bij woningcorporaties vrijwel geen externe prikkel om (integraal) op deze punten naar verbetering te streven. Prestatieverbetering werd louter gevoed door het interne streven naar sociaal ondernemerschap en in de praktijk is dit niet altijd genoeg gebleken, getuige de alom bekende excessen op operationeel gebied (bijvoorbeeld onverantwoorde vastgoedinvesteringen) en fi nancieel gebied (denk hierbij aan treasury en beloningsmethodiek).

Met name door de ‘naming and shaming’ in de media (wat ook gevolgen heeft gehad voor de politieke beoordeling van woningcorporaties) is dit veranderd. De interesse groeit voor het meer expliciet gebruik van prestatiemeting binnen woningcorporaties zodat onder meer risico’s voorkomen en successen wereldkundig gemaakt kunnen worden.

Een mooie taak
Door (financiële) bestuurders met een frisse kijk op zaken en met kennis en kunde van prestatiemanagement is er al een goede slag gemaakt met het sturen op Kritieke Prestatie Indicatoren en zijn er al vele best practices binnen de corporatiesector voor handen. Daarbij gaat het zowel om het stimuleren van een prestatiegerichte cultuur, een zinvolle inhoud van het prestatiemodel, als de juiste ondersteunende informatiesystemen. Het enkel uitrollen van een datawarehouse of het invoeren van een rapportagesysteem betekent immers nog geen prestatiemanagement, terwijl het blijven steken in Excelbestanden ook een doodlopende weg blijk te zijn.

Ook voor directie en controllers van andere corporaties ligt hier een mooie taak: om ten eerste doelstellingen te formuleren en vast te stellen en deze vervolgens ook te gebruiken om de prestaties te evalueren en een bijsturingsmechanisme in werking te stellen met behulp van de juiste ondersteunende instrumenten.

Auteur: Alwin Peppelenbosch is Product Manager bij VCD Business Intelligence /Bizzscore

Bron:CorporatieGids2014

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Bizzscore in de CorporatieGids 2014 te bekijken.