Woningcorporatie Actium stapt over op Dynamics Empire

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Actium, een woningcorporatie met 16.000 woningen in Drenthe en Friesland, kiest voor Dynamics Empire van cegeka-dsa als nieuw primair IT-systeem. De keuze viel op Dynamics Empire na een selectietraject op basis van ‘best value’, waarin werd aangegeven wat het systeem zou moeten kunnen, maar de leverancier verantwoordelijk is voor de concrete invulling. Bijzonder is dat al in het selectietraject een systeem werd geïmplementeerd voor enkele kernprocessen. Dit overtuigde Actium van de keuze voor cegeka-dsa en zorgde voor draagvlak en commitment binnen de organisatie. Naar verwachting zal het nieuwe systeem eind van het jaar operationeel zijn.

Gonny Blaauw, Manager Bedrijfsdiensten van Actium: “Met Dynamics Empire kunnen we onze processen vereenvoudigen, wat zorgt voor meer efficiency. Het systeem is overzichtelijk en beter  te onderhouden. Dat maakt tijd vrij voor focus op onze klanten, van het afhandelen van reparatieverzoeken  tot hulp bij het zoeken naar een woning. Met techniek kunnen we het weliswaar makkelijker maken, maar het persoonlijk contact maakt het echte verschil.  Daar krijgen we, met hulp van cegeka-dsa en Dynamics Empire, meer tijd voor. De aanpak om tot de keuze te komen was voor beide nieuw, maar het meedenken en de constructieve opstelling van cegeka-dsa zijn ons erg goed bevallen.”

Eenvoud werkt
Het huidige primaire systeem van de corporatie is Omega/AX, eveneens van cegeka-dsa. Dat systeem is in 2019 aan het eind van zijn levensduur. Het was de aanleiding voor de corporatie om op een nieuw systeem over te stappen. Edwin Miedema, teammanager ICT van Actium: “We hebben dit aangegrepen om, uitgaande van onze visie en strategie, een systeem te zoeken dat een bijdrage levert aan de verbetering van onze dienstverlening. Ook moet het nieuwe systeem een betere grip geven op onze processen door standaardisatie en vereenvoudiging, zodat we voorbereid zijn op het verscherpte toezicht en verantwoording en flexibel in het realiseren van toekomstige verbeteringen. Het motto van het project is dan ook ‘Eenvoud werkt!’.”

Marktleider
Gezien de vereiste continuïteit moest het nieuwe systeem afkomstig zijn van een marktleider. Daarnaast was het van groot belang welke mensen het project zouden uitvoeren, vanwege de impact op de organisatie en de grote inspanning die verricht zou moeten worden. Daarom heeft Actium ook vooraf gesproken met de sleutelfunctionarissen van cegeka-dsa om het afbreukrisico te minimaliseren. Uiteraard was het te verwachten financiële voordeel ook een belangrijk aspect in de selectie.

Klantrelatie voorop
Eric Keuben, Directeur Services van cegeka-dsa: “De relatie met de klant staat voorop en van meet af aan, ook in de onderhandelingen, hebben we steeds gekeken naar wat voor Actium de beste oplossing is. In de aanpak die voor de selectie is gekozen is wederzijds vertrouwen cruciaal. Zo hebben we nog voor de definitieve keuze alvast een deel van het systeem bij Actium neergezet voor vier hoofdprocessen, een dataconversie uitgevoerd en de gebruikers ermee laten werken. Dat vergt van beide partijen een forse investering, maar zorgt voor betrokkenheid van de gebruikers in een vroeg stadium, waardoor de uiteindelijke implementatie ook veel sneller kan verlopen.”

Bron: cegeka-dsa

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van cegeka-dsa in de CorporatieGids 2016 te bekijken.