Wie of wat moet transformeren?

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

De CorporatieGids 2014 biedt woningcorporaties het startpunt voor (her)oriëntatie op bedrijfsvoering en ICT- oplossingen en diensten. Naast een zo volledig mogelijk overzicht en bedrijfspresentaties van toeleveranciers en adviesbureaus, biedt de CorporatieGids ook redactionele houvast voor onze doelgroep. Vandaag aandacht voor “Wie of wat moet transformeren?”

Binnen Batavia Groep verkopen we software ten behoeve van de vastgoedstrategie en de digitalisering van de klantcommunicatie. Wat op het eerste gezicht twee gescheiden vakgebieden lijken, blijken in de praktijk een hoge mate van synergie te hebben, die versterkt wordt door de ontwikkelingen in de corporatiesector.

Vastgoedstrategie
Rondom het thema van de vastgoedstrategie is het oude verdienmodel van de corporaties definitief overhoop gegooid, door zowel de financiële heffingen, als de stagnatie op de koopmarkt. En die oude situatie zal niet meer terugkeren. In de nieuwe werkelijkheid zal een corporatie haar vastgoedstrategie meer toetsen aan financiële criteria, die in de rest van de vastgoedwereld al gangbaar zijn. Dit zal er, naar mijn mening, toe leiden dat grootschalige herstructurering van woningen minder zal voorkomen. Hierdoor en door de vraagontwikkelingen naar betaalbare huurwoningen op langere termijn, zal ook de nieuwbouwbehoefte aan DAEB-woningen structureel lager blijven. En zal deze nieuwbouw vooral op specifieke ontbrekende kwaliteiten worden ingezet.

Digitalisering
Het is mijn overtuiging dat de grote transformatie de komende jaren zal plaatsvinden in de organisatie van de corporaties zelf en de diensten die men levert. Prominent hierbij is natuurlijk de slag naar verdere digitalisering. In feite betekent dit dat de uitvoering anders georganiseerd kan worden, op het punt van de personele bezetting en de activiteiten die een corporatie zelf blijft uitvoeren. Om deze transformatie succesvol in te zetten, is een adequate informatievoorziening van steeds groter belang aan het worden. Hier blijkt de synergie met de vastgoedstrategie. En wel op twee punten.

Data én beleid
Als eerste is er het belang van goede data. Een groot deel van de data dat wordt gebruikt, is in de basis gelijk bij zowel de digitalisering van de klantcommunicatie, als bij de vastgoedstrategie. Het niet aanwezig of inconsistent zijn van deze data is in beide gevallen een grote beperking. Het tweede punt is dat de beleidsuitgangspunten eenduidig en concreet moeten zijn voor het succesvol toepassen van digitale klantcommunicatie. Want uiteindelijk wil je, als voorbeeld, een huurder online energetische verbeteringen kunnen aanbieden, maar dan moet wel helder zijn of dit bij een voor verkoop gelabelde woning óók van toepassing is. Tegelijkertijd is het concreet uitwerken van beleid ook een vereiste voor het succesvol implementeren van de vastgoedstrategie. En daar schort het bij veel corporaties op dit moment ook nog al eens aan. En zo blijken de twee sporen van Batavia Groep elkaar in toenemende mate te versterken en verdere vernieuwing van onze producten en diensten te versnellen.

Auteur: Jeroen van Vliet is directeur-partner van Batavia Groep

Bron: CorporatieGids2014