Wensen huurders centraal bij nieuwe website en klantportaal Woonbedrijf

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Vorig jaar koos woningcorporatie Woonbedrijf uit Eindhoven voor een nieuwe website met klantportaalmogelijkheden, ontwikkeld en geïmplementeerd door Qvision. De keuze voor de online mogelijkheden werd gemaakt met het oog op de huurders: "Wij merkten dat onze klanten meer online wilden doen", zegt Paul-Peter Kruse, manager districtsondersteuning bij Woonbedrijf. "We zijn nu op elk gewenst moment voor hen beschikbaar."

Woonbedrijf wil optimaal aansluiten op de behoeften van de huurder: "Vooral de jongeren die wij van een woning voorzien willen gebruikmaken van de online mogelijkheden, maar eigenlijk is er niet één doelgroep meer die deze optie links laat liggen."

"Niet alleen via de computer maken veel mensen gebruik van het klantportaal, ook de hoeveelheid mobiel contact is enorm. Toen wij het besluit namen rondom ons nieuwe portaal, kwam mobiel internet sterk opzetten. Dat droeg bij aan onze beslissing om onze website en klantportaal ook op deze platformen beschikbaar te maken. Vijftig procent van al ons online contact gaat nu via de smartphone."

Alternatieve mogelijkheid
Om mensen die minder technisch onderlegd zijn tegemoet te komen, benadrukt Paul-Peter dat Woonbedrijf het klantportaal als één van de mogelijkheden ziet: "Onze Woonwinkels blijven open voor mensen die hiervan gebruik willen maken, en ook blijft telefonisch contact mogelijk. Als mensen het prettiger vinden om persoonlijk contact te hebben met ons, kunnen ze daar nog steeds voor kiezen."

"Wij blijven full-time open, niet zoals andere corporaties die bijvoorbeeld alleen in de ochtend beschikbaar zijn. Wij faciliteren wat mensen vragen. Pas als er geen mensen meer langs komen, is dat voor ons een reden om de Woonwinkels te sluiten."

Betere weblogica
De nieuwe website is volgens Paul-Peter een goede stap vooruit: "Onder andere is ons design veranderd en geüpdatet. Klanten kunnen nu makkelijker hun weg vinden omdat informatie logischer op te zoeken is. We volgen de logica die onze klanten gewend zijn op internet, de zogenaamde internetconventies."

"We hebben een paar nieuwe features toegevoegd die niet bij onze oude website beschikbaar waren. Denk aan het melden van een reparatie en het direct inplannen van een vakman. Wij krijgen ongeveer 200.000 telefoontjes per jaar en veertig procent hiervan gaat over reparaties. De hoeveelheid tijd en geld die wij hiermee besparen zet geen zoden aan de dijk, maar de ervaring voor huurders wordt op deze manier een stuk beter."

"Voor ons is dit de eerste stap," gaat Paul-Peter verder. "Wij zouden bijvoorbeeld graag de huurder direct zijn financiële situatie laten zien wanneer diegene is ingelogd. De huurachterstand of nog te betalen servicekosten zouden dan in één oogopslag te vinden zijn."

In gesprek met huurders
Een ander doel van Woonbedrijf was in gesprek raken met haar huurders door middel van de nieuwe website: "Wij willen feedback ontvangen, want alleen op die manier kunnen wij ons verbeteren. Daarnaast willen wij ook van hen horen of wij de juiste dingen doen. Dit helpt ons een goede koers te nemen."

“Opmerkingen of vragen die bezoekers op de website zetten worden binnen twee uur opgepakt en waar nodig beantwoord," gaat Paul-Peter verder. "Als er iets is mis gegaan, dan kunnen we het direct weer rechtzetten.”

Buurtinfo
Om potentiële nieuwe huurders te helpen bij de keuze voor een huis, toont Woonbedrijf informatie over de betreffende buurt via het klantportaal. Paul-Peter: "Als mensen zich oriënteren op waar ze willen wonen, kijken ze naar de kenmerken van een woning én de buurt waarin ze terecht komen. Bij dat laatste zijn twee dingen belangrijk: wie zijn mijn buren en is de plek functioneel. Hiermee bedoel ik of het druk of juist rustig is op straat, en of faciliteiten als scholen en ziekenhuizen in de buurt zijn. Zoiets kun je gemakkelijk op een website neerzetten."

Woonbedrijf Eindhoven probeert huurders ook een idee te geven van de buurtbeleving door Facebookgroepen en buurtsites in het klantportaal te linken: "Je ziet dat mensen die een woning zoeken doorgaans doorklikken richting deze info. Potentiële huurders hebben dus zeker interesse in deze informatie."

Eén aanspreekpunt
Bij de ontwikkeling en implementatie van de nieuwe website en klantportaal is Woonbedrijf Eindhoven geholpen en ondersteund door Qvision. Paul-Peter geeft uitleg over de samenwerking: "Qvision was de hoofdaannemer. Erg handig, aangezien er op die manier één aanspreekpunt was. Daarnaast hebben zij het functionele ontwerp gemaakt én de website en portalen gebouwd. Hun ervaring bij andere woningcorporaties heeft tijdens de ideevorming erg geholpen."

"Ook was Qvision erg betrokken," sluit Paul-Peter af. "Ze zijn inhoudelijk gedreven en gaan altijd vol voor een goed product. Dat zorgde af en toe voor frictie, bijvoorbeeld bij het halen van de deadline. Zij hielden echter de ervaring voor huurders goed in de gaten, en vonden op die manier een goede balans tussen kwaliteit en snelheid. Met een erg goede, nieuwe website als gevolg, die al na een paar maanden na de lancering is genomineerd voor beste website van 2014. Daar zijn we heel trots op."

Bron: Johan van den Beld | CorporatieMedia

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Qvision in de CorporatieGids 2015 te bekijken.