Welbions automatiseert reparatieverzoeken via website

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

In 2009 heeft Qvision voor de woningcorporatie Welbions uit Hengelo een website mogen realiseren. Deze website bevatte tot en met 2013 een formulier waarmee een huurder een reparatieverzoek kon indienen. Dit formulier resulteerde in een e-mail die naar Welbions werd verstuurd. De verwerking van deze e-mails, inclusief het daadwerkelijk plannen van een afspraak met de huurder, nam veel tijd in beslag.

In 2013 besloot Welbions om, als voorloper op een volledig portaal voor huurders, het reparatie proces via de website zo ver mogelijk te automatiseren. De huurder moest niet alleen op eenvoudige wijze een verzoek kunnen indienen, maar ook direct aan afspraak in kunnen plannen en zelfs op een later moment kunnen herplannen. Daarnaast moest de huurder via de website eenvoudig de status van openstaande verzoeken kunnen inzien en historische verzoeken kunnen raadplegen.

Nieuwe methodiek
Waar veel corporaties op hun website gebruik maken van een beslisboom om reparatieverzoeken in te kunnen dienen besloot Welbions om dit proces op een andere manier in te steken. Gedurende een aantal maanden werd er informatie verzameld over welke reparatieverzoeken het meest worden aangevraagd. Na analyse bleek dat meer dan 90% van de verzoeken kon worden teruggeleid naar een lijst van 9 reparatieverzoeken. Deze negen verzoeken vormen dan ook de basis van de oplossing voor Welbions.

Nadat een huurder is geïdentificeerd kan hij/zij direct één van de negen meest aangevraagde verzoeken kiezen. Hierdoor hoeft meer dan 90% van de huurders niet meer door een lange, ingewikkelde beslisboom te navigeren en wordt de kans op foutieve en onduidelijke verzoeken gereduceerd. Nadat het verzoek is geselecteerd kan de huurder direct een datum en tijdstip plannen waarop Welbions langs kan komen om de reparatie uit te voeren.

Koppelingen
Om bovenstaande oplossing voor Welbions te realiseren heeft Qvision een koppeling gerealiseerd met het systeem Viewpoint van Itris. De ingediende reparatieverzoeken worden middels webservices met Viewpoint gecommuniceerd en ook afspraken worden direct in het planbord van Viewpoint gezet. Uiteraard is de gehele oplossing ook beschikbaar op smartphones.

Bron: Qvision