'Weet jij wat er met je gegevens gebeurt?'

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

De voorbije weken was het lekken van persoonlijke gegevens via Facebook volop in het nieuws. CEO Mark Zuckerberg moest daarop in de Amerikaanse Senaat tekst en uitleg gegeven over de manier waarop zijn bedrijf omgaat met privacy van gebruikers.

Ook in Nederland laait ondertussen een echte privacy storm op. AVG en GDPR domineren de nieuwskoppen en ook in ons landje blijkt op tal van plekken dat organisaties onachtzaam of te frivool met jouw gegevens omspringen. Personen willen niet dat het gebeurt, maar toch gebeurt het.

Op zoek naar digitale melkkoeien
“Ach, aan mijn gegevens hebben ze toch niet zoveel.” In de tijd dat het internet nog bestond uit losse sites en digitale marketing als tak van sport nog in de kinderschoenen stond, was spam veruit het grootste gevaar. Met jouw gegevens leken partijen verder niet zoveel te kunnen. Hoe anders is dat tegenwoordig. Sites en apps zijn met elkaar verweven geraakt, terwijl sociale media als een raket zijn opgekomen en inmiddels als maatschappelijk belangrijk worden gezien. Digitale marketeers vormen nu een serieuze, invloedrijke beroepsgroep. Lead generation, marketing automation en slimme algoritmen maken namelijk dat op tal van manieren constant gegevens worden verzameld in met elkaar verbonden databases en datalakes – waarin meerdere databases samenkomen. Het gaat hier niet alleen om data over en van IT-systemen, maar vooral ook om joúw data, over wie jíj bent, wat jóu beweegt en wat jíj dagelijks doet. Informatie over jouw handelen is immers geld waard. Partijen kunnen namelijk dat handelen weer gaan beïnvloeden.

Data: valuta van de digitale wereld
Het is dan ook niet zo gek dat internetreuzen als Facebook, Google en Amazon nu steeds meer openheid van zaken moeten geven in het omgaan met data van personen. Zij verdienen tegenwoordig miljarden aan diensten die als gratis worden gepromoot, maar waarvoor gebruikers in feite met hun privédata betalen. Nu komen we er, door goed speurwerk van journalisten en bezorgde experts, achter dat ook kleinere organisaties in data duiken en flirten met de donkere kanten ervan. Neem bijvoorbeeld sportclubs en in het bijzonder de Koninklijke Nederlandse Lawn Tennis Bond (KNLTB), die zonder de wet te overtreden gegevens van leden aan commerciële partijen doorspeelde. Wat ze doen mag, maar niet iedereen is er blij mee.

Om de privacy van burgers beter te beschermen, is in Europees verband AVG/GDPR-wetgeving geformuleerd. Omdat de aard van de branches waarin we als Sigmax opereren al langer vereist dat we secuur met gegevens omgaan, hebben wij in een vroeg stadium stappen uitgevoerd om te voldoen aan de AVG. Daarvoor hebben we bijvoorbeeld gekeken naar de processen: waar gebruiken we jouw gegevens en hebben we deze überhaupt nodig voor onze dienstverlening? Wat we met partners delen is tegen het licht gehouden en waar nodig hebben we met hen verwerkersovereenkomsten afgesloten. Ook zijn er maatregelen getroffen in het beter beschermen van gegevens en hebben we op een nieuw opgezette Sigmax.nl pagina een bijgewerkte privacyverklaring gepubliceerd. Hierin staat precies beschreven wat wij met jouw gegevens doen. Ik stel je alvast gerust: deze spelen wij niet door naar commerciële partijen.

Blijf waakzaam en oefen je recht uit
Het is verleidelijk om privacy te veronachtzamen, vanuit het idee ‘wat kan mij immers gebeuren?’. Dat is niet de juiste vraag. Privacy is een universeel recht, waarbij het veelal moeilijk te begrijpen is dat de som van data die je blootgeeft meer kost dan je lief is. Net zoals ook Zuckerberg tegenover een senator niet vertelt in welk hotel hij verblijft of met wie hij zoal gesproken heeft, zo deel ik dat liever ook niet. Ik ben daarom blij dat de AVG mijn gegevens beter beschermt en verwacht dat organisaties deze wet naleven. Check daarom vooral de verschillende privacy statements die je van jouw leveranciers tegenkomt en wees kritisch in wanneer je welke gegevens afgeeft.

Bron: Sigmax | Foto: Sigmax