Alle woningcorporaties verhuren woningen. Vertrekkende huurders worden zo spoedig mogelijk opgevolgd door nieuwe huurders om de leegstandskosten zo laag mogelijk te houden. Gedurende deze wisseling wordt de woning geïnspecteerd en worden eventuele gebreken verholpen. Dit proces en de daarbij behorende inrichting binnen het ICT systeem is toch voor alle corporaties hetzelfde?
“Ja en nee”, geeft Theo Buurman, coördinator Huurzaken bij WBO Wonen uit Oldenzaal aan. “Ja, natuurlijk verhuren wij de woning zo snel mogelijk nadat een huurder vertrekt. En natuurlijk leveren we de woning dan weer spik en span op voor de nieuwe huurder(s)! Dus ja, iedere corporatie doet hetzelfde, maar tóch met accentverschillen. Zo verschillen bijvoorbeeld het aantal inspecties voor de nieuwe verhuur per corporatie en is dit ook weer afhankelijk van de vertrekkende huurder en de staat van de woning. ViewPoint sluit met de Best Practice inrichting goed hierop aan”, verteld Theo. “Voorafgaand aan de inrichting van ViewPoint, zo’n 2 jaar geleden, zijn alle primaire processen met de consultants van Itris uitgebreid doorgenomen en we kwamen tot de conclusie dat we deze inrichting goed konden gebruiken voor onze organisatie.
Dit betekende dat er na de conversie vanuit het oude systeem direct een nieuwe inrichting in ViewPoint opgeleverd werd die we vervolgens per proces doorlopen hebben. Op sommige punten is op dat moment de inrichting nog enigszins aangepast op het proces van WBO. Het grote voordeel hiervan was dat de beschrijvingen, inrichtingsdocumenten en handleidingen direct klaar waren voor gebruik. We hebben dan ook gezamenlijk met Itris de implementatie bij WBO binnen de afgesproken tijd (4 maanden!) gerealiseerd. Daar zijn we trots op!
Zijn er dan helemaal geen kanttekeningen te plaatsen? Toch wel. Rapportages hebben extra aandacht nodig. Wij hadden niet genoeg aan de standaardrapportages die Viewpoint beschikbaar stelt. Hier hebben we extra ondersteuning voor nodig gehad.”
Inmiddels zijn we 2 jaar verder en kunnen ook woningzoekenden dank zij deze Best Practice zich via “mijn WBO” op de website inschrijven, wordt het woningaanbod aan de woningzoekenden gepresenteerd én kunnen de huurders via deze “standaard portalen” een reparatieverzoek melden. Hierbij kan er ook nog een voorkeursdatum en -tijd worden aangegeven voor de reparatie en wordt de huurder op de hoogte gehouden van de gemaakte afspraken. Omdat er bij het maken van de afspraak direct een gegevensuitwisseling met het primaire systeem ViewPoint plaatsvindt, is alle informatie direct ‘bij’ en inzichtelijk voor alle betrokkenen.
WBO Wonen is een woningcorporatie in Oldenzaal waar ‘aangenaam actief’ met een duidelijke visie en missie centraal staat. Je thuis voelen in je eigen woonomgeving, daar gaat het om. Vanuit dit uitgangspunt levert WBO kwaliteit in betaalbaar wonen in de regio Oldenzaal en verhuurt zij ruim 4400 woningen. Inmiddels gaan alle nieuwe klanten van Itris over naar de Best Practice inrichting.
Foto: Theo Buurman
Bron: Itris
Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Itris in de CorporatieGids 2015 te bekijken.
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine - November 2024 Inhoud Ferry van der Pal (Wonen Wateringen): Fusie leidt tot betere bijdrage aan de volkshuisvestelijke opgave…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.