Waarom iedereen in de wolken is met cloudplatform Azure

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

‘Continuous delivery’ is het sleutelwoord nu Kubion volledig overgaat op Azure, het cloud computing systeem van Microsoft. Een logische volgende stap waar eigenlijk iedereen beter van wordt. Niet alleen Kubion-techies, maar ook Kubion-klanten.

Géén achteraf, donkere serverhokken meer, waar de IT’er naar de eigen, dure aangeschafte hardware moet bij een issue. Sowieso géén opslagruimte meer nodig, in de vorm van hok of harde schijf. Trage netwerkverbindingen, bugs of langdurige updates, die zijn ook verleden tijd. En nieuwe functionaliteiten binnen bestaande software voortaan altijd gelijk geïmplementeerd, ‘real time’. Kán allemaal, maar dan moet je als organisatie wel (net)werken via ‘de cloud’. Precies de reden waarom Kubion volledig overstapt op Azure.

Cloud computing
De cloud, het is niet meer en niet minder dan een populaire afkorting voor cloud computing. En al klinkt de term ‘cloud’ nog altijd wat abstract, dromerig, ongrijpbaar zelfs misschien, dat is het natuurlijk niet. Want deze wereldwijde infrastructuur van datacentra en servers waarop software draait, is gewoon terug te leiden naar allerlei fysieke locaties. Zo heeft Microsoft met Azure als cloudprovider wereldwijd honderden datacenters tot de beschikking, samen met duizenden, misschien wel miljoenen servers. En zijn maar een paar klikken nodig om een gedeelte van een - virtuele - server af te nemen, of diensten om data op te slaan, zodat software en/of applicaties altijd online beschikbaar zijn.

De opmars van Microsoft Azure
Waren eerst vooral Amazon, Google en Alibaba de grote jongens op het gebied van cloud computing, Microsoft is bezig met een flinke opmars - een inhaalslag zelfs - en streeft al die andere voorbij qua ontwikkeling en snelheid. Sterker nog, tegenwoordig zit de groei van het bedrijf met name in Azure. Kubion groeit graag met Microsoft mee, en daarmee automatisch ook de woningbouwcorporaties die bij Kubion ‘software as a service’ afnemen. "Nu ‘draaien’ de klanten nog on-premise, op de servers van de klant zelf dus, of in onze hosting-omgeving. Servers die moeten worden aangeschaft en ook goed beheerd. Al met al kost dat geld, in aanschaf en onderhoud", vertelt Ewout van der Wielen, productowner bij Kubion.

Eenvoudiger testen en verbeteren
Geen server meer nodig dus, hardware overbodig. En naast het leveren van ‘computing services’ inclusief servers, opslag, databases, netwerkfuncties, software, analysefuncties en intelligentie, biedt Microsoft ook hulp bij testen en verbeteren. Via Azure haal je die expertise meteen in huis. "Daar is zo’n immens groot bedrijf als Microsoft natuurlijk heel sterk in en dat maakt het beheer veel eenvoudiger", benadrukt Ewout.

Nieuwe versies en updates installeren
Ook de installatie van nieuwe versies en updates is nu nog (te) tijdrovend. Onder aan de streep kost dat, naast zeer kostbare tijd en productiviteit, ook gewoon geld. "Om die reden gaat bijna geen enkele klant direct over op de laatste versie, waarin een nieuwe functionaliteit is opgeleverd en bugs worden opgelost." Een ander probleem dat ontstaat bij het overslaan van een aantal versies door een klant, is dat er daarna ook een grotere test- en inrichtingsronde aan te pas komt. Veel nieuwe of gewijzigde features moeten allemaal getest worden in de klantomgeving. De ‘time-to-market’, zo zegt Ewout, van nieuwe functionaliteit duurt daarmee veel langer dan je zou willen. De nieuwe, ‘gave’ functionaliteit zo snel mogelijk bij de klant krijgen, is dus hoofd- en eigenlijk ook noodzaak, vindt Ewout.

Automatische uitrol naar klantomgeving
De software is flexibel en schaalbaar met Azure, de ‘time to market’ zo kort mogelijk en ‘continuous delivery’ het sleutelwoord: de software-ontwikkelmethode die erop is gericht ideeën zo snel en efficiënt mogelijk in productie te krijgen. Zodat de stap naar een nieuwe versie steeds kleiner wordt. "Azure ondersteunt dit proces naadloos", weet Ewout. "Door een volledige DevOps-omgeving in Azure waarin nieuwe versies, zogenaamde Artifacts, kunnen worden neergezet en via ‘pipelines’ automatisch uitgerold naar klantomgevingen." En niet onbelangrijk in een tijdperk waarin privacy en AVG ongeveer heilig is verklaard: ook ISO27001 (informatiebeveiliging) is standaard geregeld.

Geen zorgen over backups en updates
Bij de overstap naar Azure ging Kubion niet over één nacht ijs. Het samenstellen van een hostingomgeving is een specialisme, en erg complex, vandaar dat Ewout en al zijn collega’s er al enige tijd mee aan de slag zijn. "Eerst moet je de basis goed hebben. En we willen natuurlijk veel standaardiseren, zodat al het maatwerk minder wordt. Minder tijd kwijt zijn dus met het technisch werkend krijgen in een klantomgeving, en juist meer energie kunnen steken in het helpen van onze klanten bij het gebruik van alle gave functionaliteit van Kubion365. Van ‘Hoera, het werkt’ naar ‘Hoera, zo werkt het’. En dat kost best wat moeite, voordat je daar bent."

Maar die moeite is het dubbel en dwars waard, met voortaan een gemakkelijke uitrol van Kubion365 (voorheen IRIS) naar verschillende klanten. Issues direct opgelost, en niemand hoeft zich nog zorgen te maken over back-ups en updates. "Waarbij we vanuit Kubion vooral consultancy gaan gebruiken om klanten te helpen bij het gebruik van de applicaties. Het levert iedereen uiteindelijk tijd op."

Nieuwe standaard binnen softwareservice
Een aantal klanten is op dit moment al over op Azure, de rest volgt dit jaar nog. Nieuwe klanten profiteren uiteraard direct van de voordelen van Kubion365 in de cloud. Volgens Ewout is het simpelweg de nieuwe standaard binnen softwareservice. Er is kortom geen weg terug. En dat is volgens hem, en de rest van het Kubion-team, maar goed ook.

Bron: Kubion, Foto: Kubion