Waarom het een goed idee is om IT zoveel mogelijk te outsourcen

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Managed services zijn de laatste jaren enorm in opkomst. Steeds meer organisaties kiezen ervoor om het dagelijks beheer van IT grotendeels uit te besteden en zelf meer regisserend bezig te zijn. Maar waarom gaat het eigenlijk zo goed met het outsourcen van IT? En waarom is het waarschijnlijk ook voor jouw organisatie een goed idee?

Persoonlijk denk ik dat je als bedrijf alleen dingen zelf moet blijven doen op het gebied van IT als ze waarde toevoegen aan je primaire proces. Een interne IT’er die bijvoorbeeld bedrijfsspecifieke applicaties beheert in functionele zin, kan wel degelijk onmisbaar zijn. Die kennis moet je naar mijn mening ook zeker in huis houden. Maar als het puur gaat om commodity’s, is het over het algemeen het overwegen waard om te kiezen voor uitbesteden. Outsourcen betekent trouwens niet per definitie dat je alles permanent uitbesteedt. Je kunt bepaalde zaken ook projectmatig aanpakken, bijvoorbeeld als je een verbeteringsslag wilt maken op een complex en veelomvattend thema als security.

Een voorbeeld
Bij Previder kunnen we de groei van outsourcing uiteraard goed merken. Om een voorbeeld te noemen: een grote klant van ons had in het begin van onze samenwerking vrijwel alles op IT-gebied intern geregeld. Op een gegeven moment hebben ze als eerste stap hun interne infrastructuur bij ons in de cloud gezet. In de jaren daarna zijn ze steeds meer gaan uitbesteden, tot en met de werkplekken. Het enige wat ze inmiddels nog zelf doen, is het beheren van applicaties die dicht tegen het primaire proces aan zitten.

Infrastructure as a Service

IT wordt steeds complexer
Het bovenstaande voorbeeld onderstreept dat het IT-speelveld langzamerhand zo complex en breed is geworden dat veel bedrijven niet meer in staat zijn de benodigde mensen en kennis in huis te halen en te houden. De schaarste aan goede IT-specialisten is groot en als een bedrijf dan toch geschikte kandidaten heeft gevonden, valt het meestal niet mee om hen continu de uitdaging te bieden die ze zoeken. Daar komt nog bij dat de meeste bedrijven tegenwoordig een 24/7-businessmodel hebben, vaak ook nog met een webshop. Dat betekent dat de backoffice ook 24/7-service moet kunnen bieden, en daar heb je voldoende mensen voor nodig.

IT-beheer

Security als trigger
Zorgen over security kunnen ook een belangrijke trigger zijn om IT uit te besteden. Neem NIS2, de nieuwe Europese richtlijn om de cyberbeveiliging en de weerbaarheid van essentiële diensten te verbeteren. Die wordt momenteel in Duitsland al geïmplementeerd en op afzienbare termijn gaat dat in Nederland ook gebeuren. De bottomline hierbij is dat bestuurders hoofdelijk aansprakelijk worden voor het cybersecuritybeleid van hun organisatie. Door IT-outsourcing kun je dit soort verantwoordelijkheden delen met specialisten.

Informatiebeveiliging & IT-security

VerSaaSing
Ook de toenemende verSaaSen werkt outsourcing in de hand. Vroeger werkten er op IT-afdelingen van bedrijven systeembeheerders, applicatiebeheerders en andere specialisten. Maar die rollen zijn helemaal aan het veranderen. Het IT-netwerk van een gemiddeld bedrijf zit niet meer in één pand of in één datacenter. Het is een construct van allerlei applicaties, al dan niet SaaS. Dat maakt het beheer extra ingewikkeld.

Neem de regie
Op grond van dit alles is het geen wonder dat steeds meer bedrijven kiezen voor IT-outsourcing, waarbij ze zelf een regierol aannemen. Ze formuleren eisen op het gebied van bijvoorbeeld beschikbaarheid en security en laten het aan externe partijen over om daar invulling aan te geven. Als het goed is, zitten ze wel periodiek aan tafel met hun leveranciers om te kijken hoe het gaat en of er ergens aanpassingen nodig zijn. Dat laatste is wat mij betreft cruciaal, want outsourcen is niet hetzelfde als over de schutting gooien. Het is belangrijk om een leverancier te zoeken die bij je past en kennis heeft van IT-aspecten die jouw bedrijf en bedrijfsvoering raken.

IT-oursourcing

Ongevraagd advies
Wat ook belangrijk is: bouw een goede band op met je IT-leverancier, want outsourcing vraagt om partnership. Bij Previder geven we onze klanten ook ongevraagd advies, niet alleen over de techniek maar ook over bijvoorbeeld de manier waarop medewerkers met IT omgaan. Als we vanuit onze brede ervaring zien dat er ergens verbeteringen mogelijk zijn, zullen we dat niet onder stoelen of banken steken. Uiteindelijk is het ook in ons belang dat jouw mensen hun werk op een veilige en efficiënte wijze kunnen doen.

Vermijd single points of failure
Er zijn ook bedrijven die één heel goede IT’er in huis hebben en daar zuinig op zijn. Op zich is dat begrijpelijk, maar zo iemand is wat mij betreft wel een ‘single point of failure’; als hij of zij op vakantie is of voor langere tijd uitvalt, heb je meteen een groot continuïteitsprobleem wanneer zich een issue voordoet. Heb je het IT-beheer uitbesteed aan Previder, dan gaan wij onmiddellijk voor je aan het werk, ook ’s avonds of in het weekend.

Meerwaarde
Tot slot: er zijn nog weleens bedrijven die aanhikken tegen de kosten die outsourcing met zich meebrengt. Maar ik ben ervan overtuigd dat het voor vrijwel elke organisatie meerwaarde oplevert om met een partij als Previder in zee te gaan. Ik kom graag een keer langs om hierover met je in gesprek te gaan.

Bron: Previder, Foto: Previder