Visie HC&H Consultants: de digitale corporatie

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

De CorporatieGids 2014 biedt woningcorporaties het startpunt voor (her)oriëntatie op bedrijfsvoering en ICT- oplossingen en diensten. Naast een zo volledig mogelijk overzicht en bedrijfspresentaties van toeleveranciers en adviesbureaus, biedt de CorporatieGids ook redactionele houvast voor onze doelgroep. Vandaag aandacht voor “Basisregistraties

Een belangrijke ontwikkeling die HC&H ziet is de verdergaande digitalisering als bijdrage aan een effi ciënte bedrijfsvoering en bij de kanaalsturing. Aan de hand van de volgende uitgangspunten kan een corporatie toetsen in hoeverre zij een digitale corporatie is of wil zijn:

- Online strategie: al het inkomende berichtenverkeer wordt vastgelegd aan de bron door klant of partner;
- Output: alle informatie-uitwisseling naar de buitenwereld gebeurt digitaal (portals, pdf, e-mail etc.);
- Digitaliseren processen: alle verwerkingsstappen binnen het eigen bedrijf worden maximaal automatisch;
- Keteninformatisering: communicatie naar partners is digitaal, slim gebruik makend van (gemeenschappelijke) informatiesystemen;
- Geen papier: alle dossiers maak en houd je elektronisch;
- Werkstromen: alle routing door de organisatie gebeurt los van mensen/plaatsen;
- Mobiliteit: informatie is beschikbaar onafhankelijk van plaats, tijd of device.

Deze uitgangspunten helpen corporaties ook bij het formuleren van hun Informatisering & Automatisering strategie. Binnen de I&A strategie
zal tevens het fundament moeten worden gelegd voor een succesvolle digitale corporatie. Dit vereist dat afstemming plaatsvindt tussen bedrijfsvoering, informatievoorziening en ICT.

Op dit vlak zien we de volgende trends en ontwikkelingen:
- Procesoptimalisatie wordt ingestoken vanuit ‘Lean’ perspectief;
- Het applicatielandschap is in toenemende mate gebaseerd op platformen en/of portalen die onderlinge samenwerking mogelijk maken;
- Standaard is de norm. Dat uit zich in de ontwikkeling van marktstandaarden als CORA en VERA maar ook in bijvoorbeeld de wijze waarop implementaties van applicaties plaatsvinden (aan de hand van ‘best practices’);
- Blijvende aandacht voor informatievoorziening, het zorgenkind. Er gaat nog veel tijd verloren aan het zoeken, interpreteren en verwerken van gegevens tot (stuur)informatie;
- Intern kunnen corporaties hun functioneel beheer, gegevensbeheer en projectportfolio management vaak verbeteren.

De basis voor een succesvolle digitale corporatie is een breed georiënteerd I&A of informatiseringbeleid. Immers ook hiervoor geldt dat de basis op orde dient te zijn; zo wordt digitaal werken niet alleen een streven op zich maar een middel om te komen tot een succesvolle digitale corporatie.

Auteur: Olke Jan van der Meer is directeur Ontwikkeling bij HC&H Consultants

Bron: CorporatieGids2014

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van HC&H in de CorporatieGids 2014 te bekijken.