VERA blog: Kovra pilot

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Het KOVRA project is een van de projecten waar VERA nadrukkelijk bij betrokken is. Het doel van het KOVRA project is het ontwikkelen van standaardberichten in het proces Niet Planmatig Onderhoud voor de opdrachtverstrekking, statuswijziging en het factureren tussen corporatie en comaker (onderhoudsbedrijf, aannemer). Het project is een initiatief van KOVON en is uitgevoerd in een samenwerkingsverband met KOVON en Ketenstansdaard Bouw en Installatie (voorheen Sales in de Bouw).

Het project heeft zich gericht op de definitie van een standaard set berichten waar de ketenintegratie in het onderhoudsproces mee kan worden bereikt. De basis van deze berichten is de standaard die al aanwezig was in de SALES standaard van Ketenstandaard Bouw en Installatie. Deze standaard is voor het opdracht- en het status bericht geoptimaliseerd voor corporaties. Het factuurbericht is het standaard factuurbericht dat reeds aanwezig was.

Binnen dit project heeft de werkgroep, die bestond uit vertegenwoordigers van corporaties, Ketenstandaard en ICT leveranciers, op basis van deze bestaande berichten ten eerste bepaald welke gegevens uit deze berichten voor de verwerking door de corporatie van belang zijn en vervolgens de aansluiting hierop gezocht met het horizontale VERA model. Dit heeft er tot geleid dat er een aantal RFC’s voor het horizontale model zijn opgesteld, omdat bleek dat er vanuit het gewenste berichtenverkeer toch meer gegevens werden verwacht. Het mooie van het werken met een set standaard in de markt reeds geaccepteerde berichten is dat er op een eenvoudige wijze toegewerkt kan worden naar een set berichten die aansluiten op VERA.

In het proces dat doorlopen is om tot de gewenste berichten te komen is voor mij ook duidelijk geworden dat VERA de verbindende factor kan zijn tussen de verschillende organisatie en dat juist door VERA de inzet en samenwerking van meerdere ICT leveranciers zonder problemen en natuurlijk kan verlopen.

Na het vaststellen van deze berichten zijn er een aantal pilots gestart waarbij telkens de combinatie is gezocht van een corporatie en een aannemer die op basis van de vastgestelde berichten de communicatie tussen de ERP systemen van beiden op gang hebben gebracht. Uiteraard was hier voor de techniek een rol weggelegd voor de leveranciers van de ERP systemen van beide organisaties.

Het voordeel van deze integratie van de systemen is voor zowel de corporatie als de aannemer duidelijk aanwezig. Aan de corporatiekant waren er natuurlijk al wel diverse portalen waarop de comakers hun opdrachten op konden halen en ook de factuurgegevens konden registreren, maar door deze nieuwe berichten is nu de mogelijkheid aanwezig om ook de systemen van de comakers direct in de integratie te betrekken. Dit betekent voor de comaker natuurlijk een enorme verbetering van de efficiency. Hun systemen kunnen nu volledig automatisch worden gevoed met de nieuwe opdrachten en de gegevens die zij willen doorgeven aan de opdrachtgever, de corporatie, gaan direct vanuit hun systemen naar het systeem van de corporatie. Snel, betrouwbaar en efficient!

Vanuit de verschillende pilot groepen zijn er ook al successen te vieren met de integratie die zij hebben gerealiseerd op basis van dit berichtenverkeer. Dit werd duidelijk tijdens de bijeenkomst “Doorbraak elektronische communicatie bij onderhoud: winst voor de hele keten” die op 23 november jl is georganiseerd door Ketenstandaard Bouw en Installatie. Deze bijeenkomst was er juist op gericht om de resultaten van de pilots duidelijk te maken en ervaringen uit te wisselen. Deze bijeenkomst werd door meer dan 200 enthousiaste deelnemers bezocht.

Al met al geeft voor mij bovenstaand verhaal aan dat vanuit VERA het ook prima mogelijk is om aan te sluiten op reeds aanwezige internationale standaards. Vanuit mijn eigen ervaring zou ik daar zelfs aan toe willen voegen dat het aansluiten op een aanwezige standaard misschien zelfs wel eenvoudiger is dan het ontwikkelen van een hele nieuwe standaard. Een groot deel van het werk is immers al gedaan! Van belang hierbij is natuurlijk wel dat de mogelijkheid bestaat om daar waar nodig ook nog invloed te kunnen uitoefenen op de reeds aanwezige standaard berichten.

Arie van der Deijl, Productmanager bij Aareon

-------------

Dit is een aflevering uit de BLOG serie over VERA. VERA standaardiseert informatie en informatieuitwisseling in de corporatiesector. De auteurs zijn actief (geweest) in de ontwikkeling van VERA. Met deze BLOGS willen we de bekendheid van VERA vergroten en het gebruik ervan bevorderen. Maar ook hopen we op feedback en zoeken we mensen die willen bijdragen aan de doorontwikkeling van VERA! Het maakt niet uit of je bij een corporatie werkt of bij een leverancier. Heb je een idee, feedback, een wens of kritiek, laat het weten op de VERA LinkedIn pagina of stuur een mail naar info@stichting-vera.nl. (Stichting VERA voert geen regie over de inhoud van deze BLOGS.)

Bron: VERA