Tijd van de essentie bij optimaal huurincassoproces Dudok Wonen

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Elke maand benadert woningcorporatie Dudok Wonen uit Hilversum honderden huurders met achterstanden. Hoe past de corporatie ICT toe om dit proces te automatiseren, en hoe houdt men grip op het sociale aspect? Een gesprek met Martin Hordijk, Medewerker Incasso & Woonfraude bij Dudok Wonen, over een efficiënt incassoproces. "Het vroeg signaleren van problemen kan grote achterstanden voorkomen."

Om huurders met achterstanden het beste te kunnen helpen, moet de corporatie haar automatisering optimaliseren. Martin: "Een vroege signalering van problemen is erg belangrijk, en hoe sneller je daarop reageert hoe meer tijd je hebt problemen op te lossen. Dudok Wonen heeft veel dure woningen in haar bezit, en een huurachterstand bij een vrije sectorwoning van 1300 euro is een ander verhaal dan bij een sociale huurwoning met 500 euro. ICT is een ondersteunende factor in dit proces waarmee wij huurders sneller kunnen benaderen."

Naast een credittool gebruikt Dudok Wonen Eezycom Collect van 10FORIT. "Hiermee kunnen wij in één middag 400 in plaats van 100 huurders bereiken. Zo houden wij meer tijd over die gestoken kan worden in de gevallen waar het écht nodig is. Ook kunnen wij naast het snelle contact SMS'jes of e-mails sturen naar de huurders die geen respons geven, en huurders die dat wel doen eventueel met hulpinstanties doorverbinden."

Optimalisatie middentraject
Op deze manier houdt de corporatie oog op het sociale aspect van het incassoproces. "Met de optimalisatieslag kunnen wij in het minnelijke traject - de periode tussen de achterstand en het inschakelen van de deurwaarder - een oplossing zoeken en het probleem gezamenlijk oplossen. Zo wordt de overdacht naar de deurwaarder getracht te voorkomen. Als je tijdens deze periode er vroeg bij bent kun je ook de hulpverlening sneller inschakelen. Hierdoor kunnen wij hoge uitzetpercentages voorkomen."

"Wanneer wij tot het besluit komen toch de deurwaarder in te schakelen, proberen wij dat zo soepel mogelijk te doen. Maar het vroegtijdig signaleren van problemen blijft essentieel." 

Segmentatie
Het verder digitaliseren van het incassoproces staat nu op de agenda bij Dudok Wonen. "Wij zien voor ons veel kansen liggen qua SMS en e-mail," sluit Martin het gesprek af. "Wij sturen nu nog acceptgirokaarten, maar willen binnenkort de mogelijkheid bieden digitaal te factureren of online aanmaningen te versturen. Huurders kunnen zelf aangeven welke communicatiestrategie hun voorkeur heeft en ook blijven kiezen om brieven en kaarten per post te ontvangen. Onze ICT van 10FORIT ondersteunt deze segmentatie waarmee wij huurders beter kunnen bereiken. Zo besparen wij uiteindelijk tijd die kan worden besteed aan de mensen die het echt nodig hebben." 

Bron: CorporatieGids 2017

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van 10FORIT de CorporatieGids 2017 te bekijken