De maatschappelijke taak van woningcorporaties gaat anno 2020 veel verder dan het bieden van lage huren alleen. Corporaties willen namelijk ook inspelen op de wensen en behoeften van bewoners, en zo de huurdertevredenheid verbeteren. Wat is ervoor nodig om een service te realiseren waarin de huurder centraal staat? CorporatieGids.nl sprak daarover met Yardi’s Regional Manager Terrence Wong.
De wensen en behoeften waar corporaties op inspelen, gaan verder dan de woning alleen. Terrence: “Wanneer woningcorporaties het belangrijk vinden om niet alleen een woning tegen een betaalbare prijs aan te bieden, maar bijvoorbeeld ook huurders in verschillende levensfases een passend woonconcept te bieden, dan hebben woningcorporaties meer informatie nodig. Woningcorporaties hebben dan niet alleen aan het begin van de huurperiode maar ook tijdens de huurperiode gegevens over de bewoners nodig.”
Huurder staat centraal
“Neem als voorbeeld een corporatie die een specifiek beleid wil ontwikkelen om gezinnen te laten doorstromen op het moment dat de kinderen het huis uit gaan,” gaat Terrence verder. “Dan zul je dus niet alleen data moeten verzamelen over de gezinssamenstelling en de leeftijd. Je moet dan ook veel data verzamelen over hoe de veranderde situatie invloed heeft op de woonwensen. Door deze data te analyseren, kunnen niet alleen nieuwe concepten worden ontwikkeld maar kan in ieder individueel geval een passend concept worden geboden omdat de corporatie de huurder ‘kent’. De huurder staat centraal en niet de verhuurbare eenheid.”
Huurdersprofiel
Om goed in te kunnen spelen op de veranderende situatie in de levensloop van een huurder, is het belangrijk om een goed beeld van bewoners te blijven behouden. Terrence: “Je ziet nu vaak dat er in het begin van de huurperiode een huurdersprofiel wordt aangemaakt, maar dit profiel door de jaren heen niet mee verandert met de nieuwe levenssituatie. Bijvoorbeeld bij gezinsuitbreiding of de verandering in maatschappelijke situatie waarbij een student zijn eerste carrièrebaan krijgt en een oudere meer hulpbehoevend wordt. Hierom is het dus belangrijk om steeds meer dan voorheen data over de huurder te blijven verzamelen, over de gezinssituatie, maatschappelijke situatie en wensen en voorkeuren van de huurders.”
Space as a service
Wanneer woningcorporaties op deze manier nog verder inspelen op de bewoners, creëren ze een situatie waarbij het ‘space as a service’-scenario verder wordt uitgebreid. “Bij woningcorporaties is het overigens al lang niet meer zo dat je alleen een woning huurt, maar is het hele proces omgevormd om de huurder centraal te stellen: ‘space as a service’. De woning wordt geleverd met een bepaalde vorm van diensteverlening. Hierin is de sector overigens echt een voorloper, en je ziet dat commerciële verhuurders hiervan kunnen leren. De huidige trend is dat ook de particuliere woningmarkt steeds meer naar ‘space als a service’ verschuift. Ook hier komt de huurder steeds meer centraal te staan middels service en dienstverlening, waar tot op heden vooral de woning en de prijs centraal stonden.”
Data over de huurder
Data spelen volgens Terrence een essentiële rol om huurders deze betere service te verlenen. “Die gegevens gaan zoals gezegd verder dan leeftijd of gezinssamenstelling, maar ook bijvoorbeeld over het wel of niet hebben van een auto, maatschappelijke functie en specifieke voorkeuren. Het gebruik van Internet of Things geeft woningcorporaties een mooie kans om informatie over bewoners in te winnen door de IoT-devices als standaard service in te zetten.”
“Wanneer de data zijn verzameld, is het op de eerste plaats van belang om hier op verantwoorde wijze mee om te gaan. Het blijft een delicate kwestie om gegevens van bewoners vast te leggen en uiteraard zul je binnen de kaders van de wetgeving moeten opereren. Wij zijn van mening dat als data alleen gebruikt worden ten behoeve van de bewoners, er een brede acceptatie zal zijn om de gegevens vast te leggen. Zeker bij de jongere generaties.”
Versnipperd landschap
“Verder is het belangrijk om de data centraal vast te leggen, zodat de data geanalyseerd en gebruikt kunnen worden,” gaat Terrence verder. “Wat je nu vaak nog ziet is dat een ICT-landschap bij corporaties versnipperd is tussen de vijftig en honderd systemen, waardoor het lastig is informatie uit te wisselen. Hierdoor is het interpreteren en het organisatie breed gebruikmaken van data door verschillende medewerkers erg lastig. Maar veel belangrijker is dat in deze situatie het voor de bewoners geen meerwaarde oplevert om zijn data te hebben vastgelegd, in de zin van betere of meer toegespitste dienstverlening. Data hebben dan louter een administratieve waarde.”
Verzamelen, opslaan en ontsluiten
Een geïntegreerd platform waarin data worden vastgelegd is dan ook onontbeerlijk om te voldoen aan de bredere maatschappelijke taak, vertelt Terrence. “Door zoveel mogelijk functionaliteiten in een platform af te vangen, kun je het ICT-landschap consolideren én ervoor zorgen dat data op één plek beschikbaar zijn. Dat helpt vervolgens ook om bijvoorbeeld datakwaliteit van hoog niveau te houden, omdat informatie die bijvoorbeeld door een ketenpartner wordt aangepast direct geüpdatet wordt voor de verhuurafdeling.”
Yardi kan woningcorporaties helpen bij het stroomlijnen van de achterkant. “Met ons Yardi-platform kunnen woningcorporaties data op een eenvoudige manier blijven verzamelen, opslaan en ontsluiten. Wat wij bijvoorbeeld ook doen, is het aanbieden van IoT-devices welke gelinkt zijn aan ons platform. Doordat corporaties deze devices als service naar huurders aanbieden, kun je als corporatie beschikking krijgen over belangrijke gebruikersdata. Bijvoorbeeld door het aanbieden van Self service App’s die communicatie en dienstverlening aan huurders vergemakkelijkt en tegelijkertijd nieuwe inzichten in bewoners blijft verschaffen. Huurders die met deze app ook makkelijk informatie over en met de buurt kunnen delen en welke wederom de corporatie belangrijke inzichten geeft over de bewoners en de buurt. Het platform is erop gericht om een 360 graden huurdersprofiel te creëren en daarnaast dit profiel ‘up-to-date’ te houden. Dit profiel kan corporaties handvaten bieden om in te blijven spelen op behoeften van de bewoners.”
Noodzaak inzien
Het nog beter leveren van ‘space as a service’ is volgens Terrence een belangrijke ontwikkeling voor woningcorporaties. “Daarbij is het overigens belangrijk om niet alleen technische stappen te maken, maar ook om als organisatie een kanteling te maken. Iedere medewerker moet de noodzaak inzien om gegevens over huurders, de woning en de wijk te verzamelen en zich verantwoordelijk voelen om dit up-to-date te houden. Als dit niet gebeurt, beschik je over veel data maar kun je er vervolgens niet veel mee. Maar lukt dit wel en kun je data voor je laten werken, dan kun je als organisatie de kerntaak nog beter invullen.”
Bron: CorporatieMeida, Foto: Laura Hermans
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine - November 2024 Inhoud Ferry van der Pal (Wonen Wateringen): Fusie leidt tot betere bijdrage aan de volkshuisvestelijke opgave…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.