Techxx introduceert workflowmanagement op basis van Microsoft SharePoint 2013

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Binnen woningcorporaties vinden veranderingen plaats waarbij de organisatieomvang wordt aangepast aan het toekomstige takenpakket. Dit gedreven door kostenreductie en efficiency. De inzet van ICT, met name voor het automatiseren van menselijke handelingen in de processen, wordt vergroot en ook wordt kritisch gekeken naar bestaande processen. In de nieuw ontworpen processen is een belangrijke rol weggelegd voor workflowmanagement. Techxx optimaliseert werkprocessen op basis van Microsoft SharePoint en nut daarmee de beschikbare ECMS-functionaliteit van dit platform volledig uit. Op dit moment wordt met meerdere corporaties gesproken over de ontwikkeling van standaardoplossingen voor onder andere het verhuurmutatieproces en de klachtenafhandeling.

Uit onderzoek van Gartner blijkt dat Microsoft met haar Platform Microsoft SharePoint een van de leiders is op het gebied van Enterprice Content Management. Met haar SharePoint 2013 platform en haar online suite Office 365, blijft het aantal gebruikers van Microsoft in een stijgende lijn toenemen. Techxx, als Microsoft Partner en Microsoft SharePoint specialist sinds 2001, nut het SharePoint platform steeds verder uit. De mogelijkheden voor workflows, of ook wel business process management (BPM) genoemd, op basis van Microsoft-technologie zijn krachtig en voor veel doeleinden in te zetten.

ECMS binnen de applicatie-architectuur
De inzet van digitale workflows moet ervoor zorgen dat processen uniform doorlopen, waarbij continu inzicht wordt gegeven in doorlooptijden binnen een proces. Hierop kan door de organisatie worden gestuurd. Het Workflow Management Systeem wordt daarmee één van de belangrijkste pijlers van de applicatie-architectuur. De inzet van een ECMS-platform (Enterprise Content Management Systeem) op basis van Microsoft SharePoint 2013 gaat daarbij een belangrijke rol spelen.

Techxx breidt daarom haar KlantVenster-platform uit om digitaal en efficiënt werken nog beter te ondersteunen. De Document Management functionaliteit van Techxx op het Microsoft SharePoint platform wordt gecombineerd met workflows voor het afhandelen van binnengekomen en uitgaande post (brief, e-mail). Door het maken van koppelingen met andere (primaire) systemen kunnen klant- en/of werkpocessen verder worden geoptimaliseerd. Voorbeelden zijn o.a. en het huurmutatieproces en de klachtenafhandeling.

Om klant- en bedrijfsprocessen goed te ondersteunen wordt adequaat ingespeeld op de volgende eisen:
• flexibele routering van workflows (iteratief, sequentieel, op basis van parameters, etc.);
• koppelingen met andere systemen om de workflow te starten en/of inzicht te krijgen in het proces;
• rapportages, voor sturing van (de medewerkers in) het proces en tijdige afhandeling;
• vastleggen van normen v.w.b. doorlooptijd en inzicht in de status van “gevallen” ten opzichte van normen, om te kunnen sturen op doorlooptijd;
• eenvoudig beheer van het systeem: zelfstandig processen aanpassen.

Ondersteuning Zaakgericht werken De implementatie van een workflowsysteem ter ondersteuning van werk- en klantprocessen zal in de visie van Techxx steeds meer een optimalisatie gaan worden tussen een gedetailleerd workflowproces en het afhandelen van aanvragen/meldingen volgens het Zaakgericht werken. Bij een uitgewerkte workflow ligt de nadruk op de processtappen, die geautomatiseerd dan wel met tussenkomst van een medewerker worden doorlopen, terwijl de nadruk van het Zaakgericht werken ligt op statusverandering en op te leveren documenten.

Met het kiezen van standaard functionaliteit van het Microsoft SharePoint-platform investeert Techxx in een integrale oplossing die woningcorporaties ondersteunt in Zaakgericht werken en het digitaliseren van werkprocessen. Daarnaast neemt de onderhoudbaarheid van de oplossing toe en kan deze geïntegreerd worden binnen bestaande (primaire) systemen.

Bron: Techxx