Stefan Quak (Aeroscan): Objectieve en betrouwbare data met drones in het inspectieproces

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Waar het gebruik van drones een paar jaar geleden voor veel corporaties nog een ver-van-mijn-bed-show leek, kan de vliegende tech vandaag de dag dé volgende stap zijn in het onderhoudsproces van woningcorporaties. Dat zegt Stefan Quak, Commercieel Directeur van Aeroscan. CorporatieGids.nl sprak met hem over het efficiënt inzetten van drones, de rol die ze innemen in het onderhoudsproces en de winst voor de woningcorporatie: “Het grote voordeel van dronegebruik is objectiviteit en herleidbaarheid van maatvoering en gebreken door de visualisaties.”

Het eerste gebruik van drones vond drie jaar geleden plaats, blikt Stefan terug: “In 2020 zijn we begonnen met grotere en kleinere projecten in de sector. Als ik daar nu op terugkijk, was dat te vroeg voor een grootschalige uitrol. Drones zijn een geschikt hulpmiddel om de inspecteur te voorzien van zeer gedetailleerde beelden op delen van het exterieur waar de inspecteur anders lastig komt. Dit heeft de drone al een aantal jaar bewezen. Wat het destijds lastig maakte, is om deze grote hoeveelheid data efficiënt het inspectieproces te laten doorlopen. Hiervoor is een gestandaardiseerd en efficiënt proces van vliegen en data verwerken nodig, maar ook een softwareapplicatie die in staat is om grote hoeveelheden data om te zetten naar informatie.”

Herleidbaarheid
Herleidbaarheid en visuele ondersteuning zijn twee belangrijke uitdagingen voor woningcorporaties in het onderhoud- en inspectieproces, legt Stefan uit: “Met herleidbaarheid bedoel ik een methode waarbij je het achteraf nog een keer vanaf de bron kunt nalopen. Dat komt door een gebrek aan visuele data van het gehele exterieur, niet alleen de gebreken. Drones kunnen dat gat opvullen door het gehele exterieur op hoog detail vast te leggen, waardoor er achteraf de mogelijkheid is om conclusies en bevindingen te onderbouwen.”

Effectief inspectieproces
“Het meest effectieve inspectieproces is zodra het meest efficiënte onderhoudsproces wordt gerealiseerd. Deze methode is vooraf een grotere investering dan traditioneel, maar het verdient zich daarna snel terug met herleidbare maatvoering en inspecties. Dat betekent minder discussies, faalkosten en faalposten. De contractpartners maken gebruik van deze informatie, terwijl bij een traditionele aanpak vaak nog eigen nulmetingen worden uitgevoerd. Dat is dubbel en maakt het uiteindelijk inefficiënt.”

Positief samenspel
Een belangrijk thema voor woningcorporaties is privacy. “Dat is iets waar wij veel aandacht aan besteden,” legt Stefan uit. “Bijvoorbeeld door persoonsgegevens op onze data te blurren, waarmee we voldoen aan de AVG. Daarnaast is er nog de beleving van een drone, want deze is relatief dichtbij een woning en werd daarom als negatief ervaren. De sleutel hierin is goede communicatie vooraf door bewoners en directe omwonenden een brief te sturen en live de planning bij te houden op een website waardoor bewoners weten wanneer ze de gordijnen moeten sluiten. Zo’n aanpak helpt, want afgelopen jaar hadden we op een project met 1438 vhe slechts 7 klachten. Het neemt niet alleen ruis weg, maar levert ook extra input op. Bijvoorbeeld de vraag van bewoners om de dakgoot mee te nemen omdat die weleens lekt. Dat is precies het samenspel wat je wilt creëren.”

Klassiek inspecteren én drones
Het gebruik van drones in het inspectieproces betekent niet dat de rol van ‘klassiek’ inspecteren verdwijnt. “Integendeel zelfs,” vertelt Stefan. “Ik geloof dat door beide samen te voegen je het beste van beide werelden pakt. Foto’s worden door de inspecteurs gebruikt en gebreken worden vastgelegd, wat resulteert in een NEN2767-conditiemeting. De kracht van een inspecteur op locatie is dat hij kan voelen. Van het verkrijting bij schilderwerk tot houtrot, dingen die op beeld
soms lastiger te zien zijn.”

Grip houden op staat van bezit
Stefan: “Doordat de data terug te herleiden is, zijn er minder verschillende interpretaties en dat kan door alle betrokken partijen worden gebruikt. Daar zit ook de grote winst; een eenmalige nulmeting die daadwerkelijk door alle partijen wordt gebruikt, zonder nog een keer naar locatie te moeten gaan. Dat betekent minder kosten voor de corporatie en minder overlast voor de huurder. Ook op de langere termijn zijn er voordelen, bijvoorbeeld in dat de corporatie visueel borgt hoe een woning anno 2023 eruit ziet. Die informatie kunnen ze meenemen naar de toekomst om beter grip te houden op de staat van hun bezit.”

Lage instap
De instap om met drones aan de gang te gaan is volgens Stefan laag. “Een corporatie kan het gehele proces uit handen geven. Inspectiebureaus halen de data op waarna medewerkers
van de corporatie als eindgebruiker met Aespect – onze software waarin de dronedata wordt opgeslagen – aan de gang gaan. Hiermee kunnen ze op ieder moment een 3D-model, foto’s, maatvoering, inspecties of planningen inzien. Daarnaast kunnen we corporaties adviseren bij het behalen van vlieglicenties waardoor ze ook zelf met drones aan de slag mogen gaan, de dienstverlening rondom drones of consultancy. Zo helpen wij deze stap in het inspectieproces van A tot Z te implementeren.”

Automatische datawinning
“Door meerdere redenen zie ik het gebruik van drones de komende jaren zeker toenemen,” sluit Stefan af. “Zo zal de dronetechnologie zich blijven innoveren waardoor het gebruik makkelijker wordt en de resultaten groter. Ook de automatisering rondom drones en het inspectieproces gaat voor veel verandering zorgen. Autonome dronevluchten zorgen voor lagere kosten en daarmee is frequente datawinning betaalbaar, wat zorgt voor actuele data en analyses en daarmee waardevolle informatie. Dit – in combinatie met een grotere vraag van inspecties en een beperkter aanbod van specialisten – zorgt voor kansen die de komende jaren alleen maar zullen toenemen.”

Bron: CorporatieMedia, Foto: Aeroscan