Veel corporaties vinden een 7+ voor klanttevredenheid prima. Toch pleit Sjoerd Hooftman, sinds 1 maart directeur-bestuurder bij WOONopMAAT, om voor een 8+ te gaan. “Bij die woningcorporaties verlopen de mutatie-, reparatieen onderhoudsprocessen aantoonbaar beter en zijn de faalkosten lager.” Een gesprek over nieuwe thema’s, verbinden en een 8+ als de nieuwe maatstaf voor klanttevredenheid.
Download hier het originele artikel uit CorporatieGids Magazine editie SBI maart 2017
Sjoerd werkte de afgelopen negen jaar bij Kwaliteitscentrum Woningcorporaties Huursector (KWH), waarvan de laatste acht jaar als bestuurder. Daarvoor werkte hij voor Bouwend Nederland, Vereniging Eigen Huis en Aedes. Voor Sjoerd is het bestuurderschap van een woningcorporatie een droom die uitkomt. “De afgelopen jaren heb ik intensief binnen mogen kijken bij een verscheidenheid aan woningcorporaties. Daardoor kriebelde het al langer om zelf ook op een dag de uitdaging als corporatiebestuurder aan te gaan. Bij WOONopMAAT kan ik invulling geven aan het nieuwe maatschappelijk ondernemen. Ik sta nu veel dichter bij de huurder en kan zelf vormgeven aan prettig wonen.”
Vergrootglas
Dat corporaties onder een vergrootglas liggen, deert hem niets. “Vanuit KWH hebben wij ook altijd gepleit voor transparantie en het afleggen van verantwoording, bijvoorbeeld via het keurmerk. Ik begrijp heel goed dat het toezichtarrangement scherper is geworden, ILT heeft mij in de aanstellingsprocedure ook kritisch bevraagd. Het zij zo, de corporatiesector heeft bestuurders nodig die zich er niet tegen verzetten, maar ervoor zorgen dat de nieuwe opgave goed wordt opgepakt.”
Basis op orde
WOONopMAAT heeft de organisatie in de basis goed op orde, zegt Sjoerd. “Het is een energieke maar ook sobere en doelmatige no-nonsense organisatie, dat spreekt mij erg aan. De klantwaardering is hoog en de bedrijfslasten laag. We zitten in de top van de Aedes benchmark. Het is vaak ingewikkeld om op die positie te komen. Daarom wil ik dat behouden, bewaken en continueren. De uitdaging ligt vooral in nieuwe thema’s als het verder naarbinnen halen van de huurder en het optimaliseren van de relatie met gemeenten, zorg- en welzijn en collega-corporaties.”
Lef tonen
Op de vraag dat het toch de essentie van een woningcorporatie is om de relatie met huurders en stakeholders goed te behartigen, zegt hij: “Dat klopt, maar waar woningcorporaties in het verleden redelijk autonoom keuzes konden maken, is dat nu niet meer het geval. Dat maakt onze opgaven als het betaalbaar houden, verduurzamen, renoveren, bouwen en het opvangen van bijzondere doelgroepen ingewikkeld. De omgeving waarin woningcorporaties actief zijn, verandert voortdurend. Het vraagt om creatief nadenken, lef tonen en het leuk vinden om nieuwe allianties aan te gaan, met oog voor het belang van alle medespelers. Voor WOONopMAAT is het heel helder dat ze hiermee aan de slag willen. Bij de hoe-vraag wil ik met mijn ervaring van waarde zijn.”
Kennis binnenhalen
Vijf jaar geleden bedacht Sjoerd de innovatieprijs KWH-i-Opener en zag op het gebied van onder andere duurzaamheid en bewonersparticipatie mooie voorbeelden de revue passeren. “Die kennis moet je natuurlijk wel binnenhalen.” Dat dit niet voor iedere corporatiebestuurder vanzelfsprekend is, komt volgens Sjoerd omdat corporaties erg lokaalgericht zijn. “Om kennis op te doen en in aanraking te komen met slimme oplossingen, is het goed om over de eigen grenzen heen te kijken. Dat geldt ook voor WOONopMAAT; er zijn altijd corporaties in Nederland die op welk gebied dan ook op ons voorlopen. Die kennis haal ik graag binnen.”
Dienend leiden
Op de vraag welke KWH-ervaring Sjoerd wel én niet heeft meegenomen in zijn nieuwe rol als corporatiebestuurder, zegt hij: “Wat ik heb meegenomen is de vaardigheid om naar huurders te luisteren en echt het gesprek aangaan over de zorgen, behoeften en wensen die ze hebben. Dat, plus mijn drive om stap voor stap de vernieuwing in te zetten. Wat ik de afgelopen jaren achter me heb gelaten is een traditionele hiërarchische leiderschapsstijl. Ik geloof meer in dienend leiderschap. Het geeft mij veel energie om professionals in hun kracht te zetten, te begeleiden en te coachen.”
Volgens Sjoerd is WOONopMAAT daar helemaal klaar voor. “Ik heb uitvoerig gesproken met de RvC, MT en huurdersraad en ze kijken allemaal uit om in een open organisatiecultuur met nieuwe thema’s en samenwerkingsvormen stappen te zetten.”
Experimenteren
Een thema is bijvoorbeeld vergrijzing. “Het is belangrijk dat we samen met de gemeente, zorgaanbieders en collegacorporaties bewoners faciliteren die langer thuis willen wonen. Dat is soms ook een kwestie van experimenteren. Een nieuwe situatie, waarbij corporaties goed moeten waken voor hun eigen rol. De valkuil is terugvallen in oud gedrag, het volledige project willen overnemen en de regie willen hebben. Dat kan niet meer, je zult met iedereen aan tafel moeten en gezamenlijk een oplossing voor het vraagstuk moeten bedenken. Ieder vanuit zijn of haar rol.”
Huurders betrekken
Juist het betrekken van huurders vindt Sjoerd wat maatschappelijk ondernemen zo leuk maakt. “Uitdaging is wel om een goede balans te vinden in belangen op de korte en lange termijn. Huurders komen en gaan, bezit blijft bestaan. Van de andere kant, het kan niet zo zijn dat je als corporatie ‘met de gordijnen dicht’ je ding doet. Huurdersplatformen hebben niet voor niets een actievere rol gekregen. Wil je bewoners echt serieus betrekken, realiseer je dan op ieder moment dat het allemaal welwillende vrijwilligers zijn. Faciliteer ze met kennis en informatie, zorg dat ze snappen waarover het gaat en neem ze goed mee in de keuzes die in samenspraak kunnen worden gemaakt. Voorkom schijnparticipatie, dat klinkt vanzelfsprekend maar dat is het niet.”
Trots
Op de vraag hoe Sjoerd terugkijkt op negen jaar KWH, antwoordt hij: “Ik heb een waanzinnig leuke tijd gehad en ben trots dat in die periode één miljoen huurders hun oordeel aan KWH hebben toevertrouwd. Uit de cijfers blijkt dat we samen met de corporaties een prachtige cultuurverandering hebben gerealiseerd. Achteraf bezien had ik de slag van normatief naar meer focus op de echte beleving van de huurder eerder willen inzetten. Dat was best lastig, omdat corporaties niet allemaal in het zelfde ontwikkeltempo liepen. Ik ben trots op wat KWH heeft bijgedragen aan het visitatie- en benchmarkstelsel, maar ook aan de Vernieuwingsagenda die dit voorjaar gelanceerd wordt. De volgende stap is om van alle woningcorporaties in kaart te brengen of huurders niet alleen tevreden zijn maar zich ook echt betrokken voelen en vertrouwen hebben in hun corporatie. Dat is aan mijn opvolger, maar ik zal het als bestuurder van WOONopMAAT uiteraard met interesse volgen.”
Ga voor een 8+
Op de vraag of woningcorporaties in het verhogen van klanttevredenheid nog een weg te gaan hebben, zegt Sjoerd: “Absoluut. Er zijn professionals die vinden dat corporaties het al ingewikkeld genoeg hebben gehad. Er is bezuinigd en corporaties moeten met minder mensen het werk doen. Een 7+ voor klanttevredenheid vinden ze een mooie prestatie, want goed is goed genoeg. Ze bedienen liever twee huurders goed dan één huurder uitstekend. Het risico bestaat dat woningcorporaties het erbij laten en dat is echt een misvatting. Feit is dat er bij al die woningcorporaties met een 7+ nog heel veel niet goed gaat. Door niet te focussen op faalkosten en fouten in processen doe je jezelf tekort. Bij woningcorporaties met een klantwaardering van 8+ verlopen de mutatie-, reparatie-, en onderhoudsprocessen beter en zijn de faalkosten beduidend lager. Neem dus geen genoegen met een 7+ en werk toe naar een 8+. Daar zijn geen zakken geld voor nodig. Het verschil zit hem vaak al in houding en gedrag, daarmee verhoog je de klanttevredenheid en bespaar je enorm veel euro’s in de bedrijfsvoering.”
Huurder is de winnaar
WOONopMAAT - Sjoerd begint er met een dikke 8+ voor huurdertevredenheid - heeft het dagelijks onderhoud en mutatieonderhoud uitbesteed aan de markt. Reparatieverzoeken komen niet meer bij de woningcorporatie binnen, maar rechtstreeks bij het callcenter van het aannemersbedrijf. “Huurdertevredenheid gaat dus ook steeds vaker over de partners van de woningcorporatie,” beaamt hij. “Als corporatie moet je niet alleen jezelf, maar ook je partners dus uitdagen om dingen slimmer, goedkoper en klantvriendelijker te doen. Die verzakelijking is goed, de huurder is de winnaar.”
Bron: CorporatieGids Magazine
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine September 2024 - Digitale Transformatie Inhoud Madeleine Hamburg (Pré Wonen): De digitale transformatie is bij uitstek…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.