Sigmax over komen tot een grensverleggend IoT idee

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Voor bedrijven die zich bezig houden met het beheer en onderhoud van ‘assets’, biedt het Internet of Things (IoT) een grote kans. Alle randvoorwaarden zijn aanwezig: betaalbare computerkracht en sensoren, overal aanwezige connectiviteit en nauwelijks nog beperkingen aan opslag, zowel binnen als buiten de cloud. Deze combinatie van factoren maakt dat vernieuwende IoT ideeën ook voor uw organisatie binnen handbereik komen.

Het Internet of Things was lange tijd slechts een hype, maar is nu echt in opkomst. Bedrijven in verschillende sectoren zien en verzilveren de mogelijkheden tot innovatie, waardoor er op talloze plekken interessante cases ontstaan. Zo ook binnen field service toepassingen. In deze blog wil ik graag drie voorbeelden uitlichten. Wellicht helpen ze u om net dat ene waardevolle idee te ontwikkelen dat uw operaties meer business added value geeft.

Snel de juiste man (of vrouw) voor de job aanwijzen
Wat dacht u van een oplossing waarbij monteurs eerder in actie komen om een machinedefect te voorkomen? Door machines in te richten met sensoren kunt u automatisch essentiële informatie verzamelen over de machineconditie op de fabrieksvloer. Door de verzamelde data te analyseren kunnen defecten voorspelt en voorkomen worden. De data die verstuurd wordt vertoond een combinatie van signalen variabelen die essentiële informatie verschaft om eventueel onderhoud te plegen aan uw machines om zo defecten te voorkomen

Dit maakt dat een IoT-platform direct de juiste monteur selecteert en informeert, waarmee onderhoudskosten en downtime aanzienlijk verlaagd worden. De kunst is om te weten waar welke sensoren geplaatst dienen te worden, hoe de componenten binnen het raamwerk moeten worden gekoppeld en op welke manier de inrichting van het centrale platform plaatsvindt. Kortom hoe wordt de data geïnterpreteerd en vervolgens omgezet naar nuttige (stuur)informatie. Ter illustratie: zeker naarmate er in hoge frequentie meldingen gaan komen (bijvoorbeeld 1x per 10 seconden, in plaats van 1x per dag) is een enkele ‘storingsmelding’ geen reden tot paniek. Je gaat dan veel meer naar scenario’s als: ‘als melding ‘a’, gedurende periode ‘b’, langer dan tijdsduur ‘c’ voorkomt, stuur dan melding ‘d’ naar partij ‘e’. Dit zijn allemaal zaken die Sigmax samen met u kan bekijken en oppakken.

Efficiencyslag met baanbrekende technologie
Een andere interessante case is die van een fabrikant van liften. Enkele jaren terug begonnen zij met het verzamelen van data uit de tal van sensoren en systemen van de liften in de cloud. Deze nuttige data over het werkelijke gebruik van de hijssystemen kon al worden gebruikt om toekomstige ontwerpen van de liften te optimaliseren. Nu men de informatie opgedaan uit dit IoT-systeem ook koppelt aan de met internet verbonden Augmented Reality (AR) headset HoloLens, kunnen liftreparateurs al voor het bezoek aan de slag met een serviceverzoek. On-site werken en communiceren zij vervolgens handsfree en vinden reparaties tot vier(!) keer sneller plaats. Met een dashboard voor de ogen worden ze voorzien van de informatie die zij nodig hebben. Via bijvoorbeeld Skype videobellen kan eventueel snel een collega worden bijgeschakeld.

Klanten tevredener maken
Field service organisaties streven ook in 2018 naar een tevredener klantenbestand. Maar op basis van welke gegevens gaat u processen optimaliseren? Het liefst stuurt u misschien bij elke klantinteractie een enquête mee, maar aan de acceptatie en uitvoerbaarheid van surveys zitten beperkingen. Philips is een voorbeeld van een organisatie die met hulp van het IoT kwalitatieve data verkrijgt over connected apparatuur, mobiele devices, website interacties, social media en (sms-)berichtverkeer.

Zoals ik in mijn vorige blog al schreef, bestaan er meerdere data op basis waarvan een IoT-oplossing ontwikkeld kan worden. Het hoeft hierbij niet per definitie te gaan om complexe en kostbare nieuwe systemen die nodig zijn om deze data te vergaren, verwerken en analyseren. Vaak is het vooral zaak van het toepassen van de juiste logica. Bent u nieuwsgierig geworden naar de achtergronden van genoemde cases en naar wat Sigmax voor verbetering van uw operationele efficiency of klanttevredenheid kan betekenen? Neem contact met mij op. Als field service industrie specialist bespreek ik graag uw kansen in deze connected wereld.

Bron: Sigmax | Foto: Sigmax