Professionals mailen nog steeds ongelooflijk veel. We verwerken maar liefst 124 zakelijke mailtjes per dag, een aantal dat jaarlijks met zo’n drie procent toeneemt.
Deze stroom aan informatie stopt niet vanzelf. Met Microsofts Yammer maak je niet alleen een einde aan de berg interne mails, maar je werkt er bovendien slimmer mee samen!
Yammer is een sociale intranetpagina binnen Office 365 waarmee medewerkers op meerdere manieren content binnen de organisatie kunnen delen. Ideeën, discussies en peilingen worden op een manier gepresenteerd die sterk aan LinkedIn en Facebook doet denken. Met Yammer haal je de kracht van social media binnen de bedrijfsmuren. Via korte berichten houden mensen elkaar op de hoogte en wisselen zij kennis en meningen uit om elkaar te versterken. Yammer is effectiever dan e-mail, mede omdat reacties overzichtelijk en altijd voor iedereen zicht- en vindbaar blijven.
Weten wat er speelt, zonder afleiding
Mijn eigen ervaring met Yammer is dat het simpel en laagdrempelig werkt. Ik stel sneller een vraag of deel informatie dan ik met e-mail zou doen. Daarnaast blijf ik op beter op de hoogte van werkzaamheden van collega’s. Ik krijg meer mee over de projecten waarmee ze bezig zijn en klantbezoeken. Hierdoor kan ik beter zien welke kennis collega’s hebben onderwerpen. Het helpt mij in het benaderen van hen voor mijn eigen projecten.
In gesprekken met klanten en collega’s komt vaak snel de vrees naar voren dat er met Yammer nóg een plek met berichten ontstaat om bij te houden. Maar het fijne is dat je bij Yammer zelf kunt bepalen welke onderwerpen en personen je volgt. Waar e-mail gevraagd en ongevraagd informatie naar je slingert, beperkt Yammer zich tot één plek waarin je zelf bepaalt wat je wilt volgen.
De organisatiethermometer
Een gave functie van Yammer is de mogelijkheid om zelf een poll op te zetten. Bepaal je vraag en daarbij de meerkeuze antwoorden om te weten wie aanwezig is bij je productupdate of hoe je collega’s over een plan denken.
Door gebruik te maken van de poll functie binnen Yammer in plaats van het versturen van een mail, scheelt je dit van elke collega een reply-mail. Je kunt je voorstellen hoeveel tijd je hiermee bespaart wanneer je meer dan 100 collega’s hebt. Over productiviteit gesproken…
Natuurlijk zijn er ook nog vele andere mogelijkheden hoe je Yammer kunt inzetten. Denk aan het delen van successen, het volgen van externe groepen bij een klant of leverancier en het gebruik van hashtags rond onderwerpen. Gebruikt jouw organisatie Yammer? Ik ben benieuwd naar je gouden tip!
Bron: Sigmax
Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Sigmax de CorporatieGids 2017 te bekijken
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine September 2024 - Digitale Transformatie Inhoud Madeleine Hamburg (Pré Wonen): De digitale transformatie is bij uitstek…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.