Een tegenwoordig vaak gehoord begrip is Augmented Reality. Maar wat is Augmented Reality nu precies en wat kan het gaan betekenen voor de Field Service wereld?
Stelt u zich eens voor dat u door middel van het dragen van een slimme bril een monteur informatie kan geven die hij op dat moment nodig heeft om een reparatie uit te voeren. Met de komst van de Samsung Gear VR en de Microsoft HoloLens is het onmiskenbaar dat de toekomst is gearriveerd. Deze technologieën breken nu door in diverse sectoren, zoals in de zorg, defensie en het toerisme. In uiteenlopende sectoren zijn reeds succesvolle voorbeelden te vinden. Wij verwachten dat deze ontwikkelingen straks ook geschikt of toepasbaar zijn in de Field Service wereld.
Wat is nou eigenlijk Augmented Reality?
Augmented Reality (AR) voegt op een natuurlijke manier computergestuurde beelden en geluiden toe aan de echte wereld. De bediening van Augmented Reality toepassingen werkt via uw stem of uw handen waarbij u virtuele knoppen ziet door een bril of een ander device. AR is een visualisator van data; het brengt achtergrondinformatie over een bepaalde context tot leven. Bijvoorbeeld hoe iets in elkaar zit of wat de status van wat wordt weergegeven is. Via GPS wordt bepaald waar iemand is. Vervolgens verschijnt alle informatie op het scherm. Daarnaast is AR een generator en gebruiker van data. Maar buiten de technologie zelf spelen ook mensen en processen een belangrijke rol.
De Monteur 2.0
Even terug naar die slimme bril. Denkt u zich eens in dat u door middel van het dragen van een slimme bril een monteur net die belangrijke informatie kan geven die hij nodig heeft om een reparatie uit te voeren. Van instructies tot live assistentie van een collega. De koppeling naar een achterliggend IT systeem zorgt er dan voor dat ook onervaren monteurs de juiste handelingen in de juiste volgorde uitvoeren. Monteurs kunnen tevens zien wat niet zichtbaar is, denk aan weggewerkte kabels. Ook kan AR de kwaliteit van de medewerkers verhogen door fouten te beperken, wat leidt tot een hoger first time fix percentage en daarmee een hogere klanttevredenheid.
Een ander voordeel is dat onervaren monteurs vanaf afstand ondersteund kunnen worden door monteurs die al veel ervaring hebben. Zij kijken mee, ongeacht waar de monteur zich bevindt. Het vergt minder training en daarom zou het een bijdrage kunnen leveren aan het tekort van geschoolde technici.
Als de voorspellingen kloppen, dan zal Augmented Reality komende tijd steeds vaker toegepast gaan worden. Dit vraagt veel van zowel uw bedrijf als uw monteur die de technologie gaat toepassen, maar biedt zeker net zoveel kansen!
Belangrijk is daarom om nu al na te denken over wat AR kan gaan betekenen voor u als organisatie. Opbrengsten lijken nu nog onbekend, maar er ligt een mooie kans om dingen te gaan doen die anderen nalaten. Het is daarom slim om nu al de eerste stappen te zetten. Sigmax helpt professionals verder. Al ruim 17 jaar geven wij met onze ICT oplossingen invulling aan de ICT omgeving van organisaties. Met slimme oplossingen creëren wij meerwaarde voor alle lagen en processen. Weten hoe wij u kunnen helpen om de eerste stappen te zetten? Ontdek het in een vrijblijvend gesprek.
Bron: Sigmax
Zoals ieder jaar was het een voorrecht om CorporatiePlein te mogen organiseren. En de 2024-editie, de veertiende van het…
www.corporatieplein.nlCorporatieGids Magazine - November 2024 Inhoud Ferry van der Pal (Wonen Wateringen): Fusie leidt tot betere bijdrage aan de volkshuisvestelijke opgave…
Zoek en vind leveranciers en adviesbureaus die IT-diensten en oplossingen aanbieden aan woningcorporaties.