Sigmax over de basisprincipes voor een slagend ICT-project

Geplaatst door CorporatieMedia op
 

Het is altijd flink schrikken als je de harde cijfers voorbij ziet komen over falende ICT-projecten. Nieuwsmedia berichten over grote, aandacht trekkende miljardenprojecten van vooral overheden die om verschillende redenen in de soep lopen. Ook in de private sector gaat het, zo blijkt uit onderzoek, te vaak mis. Dat kan en moet anders! Bij Sigmax hanteren we een aantal basisprincipes om de kans op slagen te vergroten.

Als we met onze specialisten projecten bij klanten uitvoeren, krijgen we vaak terug dat wij het anders doen. In positieve zin. Maar wat is dat ‘anders’ dan precies? In deze blog vertel ik je meer over wat een typisch Sigmax project kenmerkt. Met onze unieke aanpak gericht op ICT die je gebruikt met een glimlach, weten we de uiteindelijke slagingskans te maximaliseren.

Niet zomaar een offerte
Al in de prilste fasen wijken onze projecten af van concurrenten. Onze modus operandi is namelijk wezenlijk anders. We steken veel aandacht in het design en zoomen diep in op hoofdvragen als ‘wat wil de klant precies bereiken?’ en ‘hoe kan ICT daarbij aansluiten?’. Het voortraject is, en je zult later in deze blog lezen waarom, bij ons al de start van het partnershipwat we met onze klanten willen aangaan. Anders gezegd: we streven niet naar een design dat gewenst is, maar dat aansluit bij de werkelijke behoeften van de organisatie.

Het is voor veel leveranciers aanlokkelijk om in het voortraject aannames te doen over klantbehoeften. Het scheelt ook tijd als je eenvoudigweg offreert wat de systeembeheerder van de klant wenst. Zo willen wij niet werken. Vaak genoeg merken we dat het beeld van de ICT-verantwoordelijke(n) niet strookt met de rest van de organisatie; of dat nu de gebruiker, CEO of financiële directeur is. We willen graag weten hoe ‘de mensen aan de knoppen’ met de huidige omgeving werken en wat zij van toekomstige ICT verwachten. Ons doel is om altijd een zo compleet mogelijk beeld te schetsen, zowel op basis van input uit de ICT- als businessorganisatie.

Maak kennis met het Sigmax team
Om deze reden zitten meerdere specialisten van Sigmax met verschillende mensen uit de organisatie van de potentiële klant aan tafel. We scheppen hiermee van begin af aan een vertrouwensband. Die wordt gesterkt als de klant naast onze op service gerichte mensen ook de technische experts leert kennen. Diezelfde specialisten denken de gehele looptijd met de klant mee. En dat blijkt in toenemende mate wenselijk, want we merken dat klanten steeds vaker behoefte hebben aan een flexibele ICT-voorziening die met ze mee verandert. Wat de ene maand nog prima past, kan de volgende maand flink tekort komen of niet meer aansluiten. We houden daarom na implementatie graag de vinger aan de pols; een jaarlijks koffiemomentje met alleen eindverantwoordelijken aan tafel is om meerdere redenen een slecht idee. Uiteenlopende specialisten houden een vinger aan de pols en de ingebruikname van software wordt actief begeleid. Daardoor neemt de kans op een succesvolle adoptie aanzienlijk toe.

Klanten van Sigmax ontmoeten ons steeds vaker. Daarbij spreken we met meerdere key stakeholders, omdat we met eigen ogen willen onderzoeken of ICT ze helpt te excelleren met hun business. Als onze Servicedesk een onevenredig hoog aantal tickets verwerkt van een bepaalde gebruiker of afdeling, dan helpen we graag de oorzaak weg te nemen in plaats van dat er pleisters worden geplakt.

De klassieke leverancier-klantrelatie met korte termijn denken heeft zijn langste tijd gehad. Ook hierom zien we meer in partnership; een integrale aanpak waarbij het vraagstuk in plaats van de oplossing centraal staat gedurende de gehele lifecycle van een project.

Slim projectmanagement
Partnership uit zich ook in het betrekken van externe leveranciers tijdens de bouw of migratie van een ICT-omgeving. We schakelen met de betreffende CRM-, ERP- of BI-producent om samen tot een gewenst eindresultaat te komen en onderhouden met hen goede vertrouwensrelaties. De truc in migreren is dat we onze eigen scope bewaken door verschillende partijen te laten doen in dat waarin ze goed zijn. We wagen ons ook niet aan te grote projecten. Beslaat een project bijvoorbeeld een overstap naar cloudopslag, een nieuw type telefonie en een oplossing voor remote werken, dan knippen we de migraties op en voeren we ze zeker niet op één moment uit.

Met partnership, opereren als collectief, continu meedenken en proactief beheer aan de achterkant, creëren we voor onze producten een duidelijke meerwaarde. Meer weten over onze aanpak? Neem vrijblijvend contact op!

Bron: Sigmax

Klik hier om de bedrijfsprofielpagina van Sigmax de CorporatieGids 2017 te bekijken